Hva er en IPR-strategi?
En IPR-strategi er:
“En langsiktig plan (strategi) som forteller hvordan virksomheten skal beskytte og utnytte sine immaterielle rettigheter for å oppnå økt lønnsomhet og vekst på kort og lang sikt”
IPR-strategien kan deles inn i et:
- eksternt nivå
- internt nivå
De eksterne aktivitetene er de som involverer eksterne parter, mens de interne aktivitetene innebærer håndteringen og ledelsen av IPR innad i bedriften.
Ekstern IPR-strategi
Kjernen i en ekstern IPR-strategi handler om utnyttelse av de immaterielle verdiene. Når en bedrift skal utnytte de immaterielle verdiene, har de tre hovedvalg;
- selge oppfinnelsen og ”ta en exit”
- utnytte oppfinnelsen internt ved å selge produktet/tjenesten selv på markedet
- lisensiere ut oppfinnelsen
Hvilken type utnyttelse en virksomhet velger, er avhengig av om de selv klarer å utnytte innovasjonen til det fulle internt, eller om de trenger tilgang på komplementære midler fra eksterne aktører, for å oppnå en suksessfull kommersialisering. Slike komplementære midler kan for eksempel være produksjonsfasiliteter, testing, produksjonsingeniører, distribusjonskanaler og markedsførings-relaterte ferdigheter.
Intern IPR-strategi
Ifølge Pitkethly (2007) er det fire hovedaktiviteter i en intern IPR-strategi;
- validering
- spredning av informasjon
- koordinering og
- utdanning