Domene og webhotell fra OnNet.no

Intervjumetoden
Photo by Christina @ wocintechchat.com

Hva er intervjumetoden?

Intervjumetoden er den mest brukte datainnsamlingsmetoden i forsking og brukes i forbindelse med markedsforskning og samfunnsvitenskaplige metoder for:

å samle inn kvalitativ og/eller kvantitative primærdata gjennom intervjuer av respondentene (utvalget).

Intervjumetoden brukes når vi er ute etter å kartlegge faktaopplysninger og preferanser og når vi ønsker å utforske, forklare og forstå fenomener fra deltakernes perspektiv. Metoden brukes ofte når vi ønsker å kartlegge, utforske, forklare og forstå behov, ønsker, interesser, holdninger, kunnskapsvariabler, kjøpsplaner, motiv, demografi og sosio-økonomiske variabler.

Sammenlignet med de øvrige datainnsamlingsmetodene skiller intervjumetoden seg ut ved at det mulig å innhente langt mer informasjon fra hver enkelt respondent enn ved bruk av observasjoner og eksperimentmetoden. Samtidig som vi ved relativt små utvalg kan si ganske mye om den populasjonen vi studerer. Resultatene lar seg også generalisere i mange tilfeller.

Intervjumetoden er ikke egnet til å skaffe informasjon som ligger langt bak i undersøkelseenhetenes bevissthet.

Kvantitative og kvalitative intervjumetoder

Intervjumetoden består av en mengde metoder som en kan dele inn i to hovedgrupper:

Sammenligning av intervjumetoden i kvalitativ og kvantitativ forskning:

AspektKvalitativ ForskningKvantitativ Forskning
FormålUtforske og forstå dype og komplekse fenomenerKvantifisere data og teste hypoteser
IntervjuformUstrukturerte og semi-strukturerte intervjuerStrukturerte intervjuer og spørreskjemaer
SpørsmålstypeÅpne spørsmålLukkede spørsmål
DatainnsamlingDybdeintervjuer med få deltakereSpørreskjemaer med mange deltakere
DataanalyseTematisk, narrativ analyseStatistisk analyse
GeneraliserbarhetBegrenset til konteksten og utvalgetHøy, basert på stort og representativt utvalg
FordelerDybdegående innsikt, fleksibilitet, rik kontekstGeneraliserbare funn, rask dataanalyse, enkel sammenligning
UlemperTids- og ressurskrevende, subjektivitet, mindre generaliserbarhetBegrenset dybde, mindre fleksibilitet, kan overse nyanser

Hvilke metoder som inngår i de ulike hovedgruppene er vist i illustrasjonen under.

Måleinstrument

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss