Involvering krever en plattform
For at brukerne eller andre eksterne partnere skal kunne delta i en brukerdrevet eller co-creation prosess kreves det en engasjerende plattform, hvor alle kan møtes for å utveksle ideer, erfaringer, kunnskaper, problemer, løsninger osv.
Denne plattformen kan være en:
- Lukket plattform – et sted bare noen få utvalgte har adgang til
- Åpen plattform – et sted alle har tilgang til (krever normalt bare at man registrerer seg)
Plattformene kan være:
- Fysiske plattformer (off-line plattform)
- Digitale plattformer (on-line plattform)
Plattformens målsetning er å engasjere deltakerne, slik at de beste ideene og løsningene blir utviklet i et kreativt miljø. Kjennetegn på en engasjerende plattform er at dette er en samling av personer, prosesser, grensesnitt og artefakter, hvor den engasjerende utformingen skaper et miljø av interaksjoner som fungerer som intensiver i ide-og løsningutformingen. Plattformens verdi avgjøres av det resultatet som skapes av de individuelle erfaringene som møtes og videreutvikles gjennom deltakernes møte og samarbeid på plattformen. Slike plattformer kan skapes hvor som helst i verdiskapningen.
Off-line eller on-line plattform
Online og offline har hver sine fordeler og ulemper. Forskjellen mellom disse to plattformen er stikkordsmessig:
On-line | Off-line |
Asynkront | Samtidig |
Kontinuerlig | Tidsbegrenset |
Mange dialoger samtidig | En samtale om gangen |
Viss grad av anonymitet | Fysisk tilstedeværelse |
Individuelt eller kollektivt | Teambasert |
Passer for evolusjonære utvikling | Passer bedre for radikal utvikling |
Gradvis utvikling | Intenst |
Det som ofte skjer i en offline samtale, er at det oppstår en felles oppfattelse gjennom dialog som fører til et nytt stadium. Man kan prøve å se tilbake til tidligere samtaleemner, men uten en skriftlig logg er det vanskelig å holde oversikten. Dette kan resultere i at man fort mister koblingen til fortiden (Fuller, Ind og Trevail 2012, 106).
I et nettsamfunn utvikler samtalen seg etter hvert som man stadig legger på nye lag. Mens ved samtaler som er ansikt til ansikt er det mer intensitet fordi man benytter kroppsspråket. Følsomme temaer passer best for diskusjon online, der det eksisterer en viss grad anonymitet. Generelt kan vi si at samskapning offline egner seg bedre for intensiteten som ligger i radikal kreativitet, mens online egner seg bedre for gradvis utvikling. Det å kombinere offline og online passer ideelt når organisasjonen ønsker å samskape en innovasjon for så å videreutvikle ideen frem til implementering (Fuller, Ind og Trevail 2012, 106).