Hvorfor er håndtrykket du gir viktig?
Alle kundebesøk starter med et håndtrykk, hvor selgeren og kunden håndhilser på hverandre.
Ettersom håndtrykket du gir er den første prøven på om to personer finner hverandre interessante er det viktig hvordan du håndhilser. For at motparten skal få et godt førsteinntrykk av deg må du:
“Gi et fast og godt håndtrykk”
Gir du et dårlig håndtrykk får motparten også et dårlig førsteinntrykk av deg. Legg derfor stor vekt på hvordan du gir ditt håndtrykk og øv på hvordan du gir håndtrykket helt til du er sikker på at du har et godt håndtrykk.
Hvordan gi et godt håndtrykk?
Det perfekte håndtrykk krever trening, og det finnes mange feller du kan gå i på veien.
Et godt håndtrykk er et håndtrykk hvor tommelgropen din ligger i tommelgropen til motparten.
I det du tar håndtrykket tar du øyekontakt med kunden, samtidig som du gir kunden et vennlig smil mens du presenterer deg selv og firmaet du representerer. Hold ikke øyekontakten hele tiden, men pass på at fokusen er rettet mot de 20 øverste cm av hodet under hele seremonien. At du gir et vennlig smil er også viktig, da dette signaliserer at du er vennlig innstilt og en likandes kar. Gi gjerne et lite nikk samtidig, for å ytterligere vise respekt for kunden.
En god regel er å “shack hands” tre ganger, slik at du er sikker på at kunden husker deg.