Hva er geriljamarkedsføring?
Geriljamarkedsføring som markedsstrategi vil si
strategisk bruk av ukonvensjonelle og billige markedsføringsmetoder for å overraske konkurrentene og utnytte tilfeldige markedsmuligheter.
Begrepet Geriljamarkedsføring ble skapt og definert av Jay Conrad Levinson i boken Guerrilla Marketing. Essensen strategien er å benytte ukonvensjonell markedsføring for å oppnå maksimale resultater med bruk av minimale resurser.
I følge Jay Conrad Levinson måles suksessen til en Gerilja-markedsføringskampanje kun ut i fra PROFITT og ingenting annet. Den simpleste og enkleste form for geriljamarkedsføring er å ta i bruk virkemidler som grafitti, klistremerkekampanjer, flyvers eller flash mobs.
Kampanjer basert på geriljamarkedsføring iverksettes ofte på offentlige steder. De kan omfatte utdeling av gratisprodukter (profilprodukter) på gaten, regisserte “tilfeldige” møter mellom forbrukere og personer som har fått i oppdrag å påvirke forbrukerne uten å tilkjennegi at de driver markedsføring for et bestemt produkt, og andre PR-tiltak. Hensikten med geriljamarkedsføring er å få maksimale resultater ved hjelp av minimale ressurser. Smartphoneteknologien har åpnet for nye muligheter for å drive digital geriljamarkedsføring i den hensikt å engasjere forbruker og skape en minneverdig merkevareopplevelse.
Geriljamarkedsføring kjennetegnes av at den er nøye planlagt og målrettede, men forbrukerne og målgruppen vil ofte oppleve dem som uventede og spontane hendelser. Målet med geriljamarkedsføring er å skape en unik, engasjerende og tankevekkende reaksjon fra målgruppen.