Sterke merkevarer kan gi verdi for en kunde på mange måter, noe vi har prøvd å illustrere i illustrasjonen under.
I litteraturen opererer det spesielt ofte med fire måter en merkevare kan gi en kunde verdi på. Disse tre måtene er:
- å reduserer risiko
- å forenklet informasjonsbehandlingen
- å forenkle beslutningsprosess
- å øke kundetilfredsheten.
Reduserer risiko
Vi føler at det mindre økonomisk risiko å kjøpe et merke vi har hørt mye positivt om i forhold til et ukjent merke vi ikke har hørt om. Skal det skje noe med produktet føler vi oss mer sikre på at vi vil få god service og problemet løst raskt og enkelt hos den kjente merkevareleverandøren i forhold til den ukjente leverandøren. Vi regner samtidig med at kvaliteten er bedre, selv om begge deler kan være direkte feil. Dette er noe av merkevarens ubevisste makt på vår hjerne når beslutninger om kjøp skal skje. Vi foretrekker det kjente fremfor det ukjente av flere årsaker.