Domene og webhotell fra OnNet.no

CSR plan
Photo by Jason Goodman

Samfunnet, kundene og medarbeiderne forventer at bedriften tar et samfunnsansvar (CSR)

Forskning viser at samfunnet forventer i dag at bedriften er sosialt engasjert og tar tar samfunnsansvar. Så vel ansatte som kunder og lokalmiljøet forventer at bedriften bidrar til en bærekraftig utvikling i samfunnet, der bedriften holdes ansvarlig for de handlinger som påvirker klima, miljø, samfunn og menneske (Brønn et al., 2009:205).

Å ta et samfunnsansvar og gjennomføre målrettede CSR aktiviteter er av den grunn blitt en viktig strategisk beslutning og en kjerneaktivitet for stadig flere bedrifter. Tar ikke bedriften et samfunnsansvar vil kundene og medarbeiderne fort vende bedriften ryggen. Av grunn må enhver bedrift tenke igjennom hvilket samfunnsansvar de ønsker å ta og hvordan dette skal integreres med bedriftens øvrige aktiviteter.

CSR aktiviteter krever en CSR plan for å oppnå suksess

For at CSR aktivitetene vi ønsker å gjennomføre skal gi den ønsket effekten, forutsetter det at vi på forhånd vet hvilken effekt vi ønsker å oppnå med disse CSR aktivitetene. Gjennomfører vi flere aktiviteter må disse aktivitetene koordineres for at de samlet sett skal gi en optimal effekt.

CSR aktivitetene kan ikke ses på som et isolert oppgave. Skal CSR aktivitetene gi den ønskede effekten må de integreres med bedriftens øvrige aktiviteter slik at de underbygger det samme verdigrunnlaget som bedriften har internt og eksternt. Dette krever at vi utvikler en strategisk CSR plan som forteller oss hvordan bedriften har tenkt å legge opp sine CSR aktiviteter. CSR planleggingen må derfor trekkes opp på et strategisk nivå og integreres med bedriftens øvrige strategiske planlegging

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss