AIDA modellen
AIDA-modellen er verdens eldste kommunikasjonsmodell, og er en kommunikasjonsmodell som forteller oss hvilke kommunikasjonshindringer vi må overvinne underveis for å nå vårt mål med et kommunikasjonsforøk. F.eks. oppnå en ønsket effekt av en kampanje eller annonse. Modellen er også mye brukt innenfor salg for å forklare salgsprosessen.
Modellen består av følgende steg:
- Attention (Oppmerksomhet)
- Interest (Interesse)
- Desire (Ønske)
- Action (Handling)
Kritikken som reises mot denne modellen er at den er for lite kundeorientert og for mye salgsorientert. Kritikerne hevder, med rett, at salg er langt mer enn å bare få orderen, men modellen er et godt utgangspunkt for å forstå hvilke faser selgeren må gjennom for å få en aksept av kunden.
AIDAS modellen
AIDA-modellen er etter hvert blitt utvidet med et siste trinn “Satisfaction” som forteller hvilket resultat kommunikasjonsprosessen skal gi. AIDA-modellen er dermed blitt utvidet til å bli en AIDAS-modell.
Modellen består av følgende trinn: