Hvordan verdsette en aksje og et selskap (aksjeverdsettelse og selskapsverdsettelse)?
Selv om det finnes mange måter å beregne hva som er riktig pris (verdi) på en aksje og et selskap på vil prisen (verdien) alltid være – den aksjekursen en kjøper er villig til å betale for å kjøpe en aksje (selskapet).
Det hjelper lite å sitte med analyser som tilsier at aksjen er verdt det tidobbelte så lenge det ikke er noen som er villig til å betale denne prisen. Riktig pris for en aksje er derfor alltid der tilbudskurven og etterspørselskurven for aksjen krysser hverandre. Glem aldri dette!!! Dette punktet kalles markedslikevekt punktet.
Markedsverdi (marked cap)
Skal du kjøpe en enkeltaksje i et børsnotert selskap må du betale markedsverdi, også kalt marked cap på engelsk. Markedsverdien er den prisen enkeltaksjer blir omsatt for på børsen akkurat nå. Denne kursen kan svinge mye fra dag til dag for enkelte selskaper eller i ulike markedssituasjoner.
Når vi kjenner denne aksjekursen kan vi beregne markedsverdien til et selskap ved å gange opp den gjeldende aksjekursen med antall aksjer som finnes i selskapet.
Antall aksjer i selskapet x aksjekurs = Selskapets markedsverdi
En investorer er imidlertid ikke alltid villig til å betale full markedsverdi hvis de skal kjøpe hele selskapet, låne penger til selskapet eller investere i et vaklende selskap. I slike situasjoner vil de ofte kreve en rabatt for å kompensere for den risikoen de føler at de tar ved å gå inn i selskapet. I denne sammenheng vil en investor vurdere hvilken markedsrisiko og selskapsrisiko de føler investeringen har.
Fordeler:
- Gir en oppdatert vurdering av verdien.
- Reflekterer markedets syn på selskapets fremtidsutsikter.
Ulemper:
- Aksjekursen kan være volatil og påvirkes av kortsiktige markedsforhold, ikke nødvendigvis selskapets fundamentale verdier.
- Ikke egnet for ikke-børsnoterte selskaper.
Verdsettelse teknikker
Det er mange fremgangsmåter vi kan benytte oss av for å beregne verdien av et selskap. Hver metode har sine fordeler og ulemper, og valg av metode vil være avhengig av selskapets situasjon og hva verdsettelsen skal brukes til.
Verdsettelse teknikker som benyttes for å beregne korrekt aksjekurs og spå kursutviklingen til en aksje kan grovsorteres i følgende fire verdsettelse teknikker.