Hjem Omdømme

Omdømme

Omdømme (Corporate branding)

Det er viktig med et godt omdømme. Et godt omdømme er verdifullt, sjeldent og kan ikke imiteres, derfor kan et godt omdømme sees på som et konkurransefortrinn.

Internt omdømme (”employer branding”)

n pakke bestående av funksjonelle, økonomiske og sosio-psykologiske fordeler som oppnås ved å være ansatt i en bestemt virksomhet

Evoked set

Teorien omkring EVOKED SET bygger i står grad på gestalt -teoriene som går ut på at mennesket er et helhetlig tenkende individ.

Hvordan skape ønsket omdømme?

Når du skal definere virksomhetens ønskede omdømme er virksomhetens opplevde selvbilde et godt utgangspunkt

Omdømme strategi

Virksomhetens omdømme er en betegnelse for virksomhetens image, profil, rykte og posisjon i målgruppens bevissthet og avgjør suksessen av følgende årsaker

Balmers ACID-test

ACID-testen ble først utviklet i 1999 og ble skapt for å identifisere svakheter ved virksomhetens nåværende identitetsstrategier og ledelse for å prioritere hvilke identitetsendringer som må til

Aakers elements of a corporate brand

Aakers elementer knyttet til et corporate brand er følgende elementer som må settes sammen på en unik måte for å skape et verdifullt omdømme

Omdømme stjernen

En gjennomgang av hva omdømme stjernen er og hvordan du bruker den i omdømmebyggingen.

Synlighet og omdømme

For å få et omdømme må virksomheten være synlig med sitt kjernebudskap der kundene befinner seg.

Annerledesstrategi og omdømme

Begrepet annerledes (distinkthet) refererer her til ”å vær særegen”, og viser til selskaper som skiller seg fra sine konkurrenter gjennom noen bestemte trekk. Enten man studerer en...

Ektehet og omdømme

Ekthet viser til et selskaps ekthet. Kommunikasjon og handling i alt virksomheten gjør må samsvare med selskapets løfter.

Åpenhet (transparent) og omdømme

Begrepet åpen eller transparent viser til at virksomheten kommunikasjon må ”være gjennomsiktig”.

Konsistent og omdømme

Konsistent viser til at virksomhetens kommunikasjon må ”være konsekvent” og ikke vingle. Det må være samsvar mellom hva de er, gjør og sier.

RepTrak

RepTrak måler både bedriftens overordnede omdømme og dybden av bedriftens omdømme. Ved å kunne gå i dybden, vil man kunne gi en innsikt i hvordan bedriften skaper sitt omdømme blant interessentene.