Hjem Balansert målstyring

Balansert målstyring

Balansert målstyring

Balansert målstyring blir av Havard University fremstilt som det største fremskrittet de siste 75 årene innenfor styringsverktøy for ledere.

Balanced ScoreCard og det finansielle perspektiv

I arbeide med å lage et Balanced ScoreCard starter man alltid med det finansielle perspektiv, da det danner de overordnede målene og strategiene for de 3 andre perspektivene

Balanced ScoreCard og Kundeperspektivet

Kundeperspektivets oppgave er å identifisere virksomhetens kunder og de markedssegmentene virksomheten har valgt å konkurrere innenfor.

Balanced ScoreCard og det interne prosessperspektiv

Dette er 1 av 4 grunnleggende perspektiv for å kunne utvikle et Balanced ScoreCard.Her ser jeg litt nærmere på hva dette betyr,

Balanced ScoreCard og læring og vekst perspektivet

Dette perspektivet danner grunnlaget for suksess på de andre områdene. Målet er å utvikle mål og målinger som driver læring og vekst.

Strategikart (Balanced ScoreCard)

Et strategikart er et rammeverk som prøver vise hvilke sammenhenger som finnes mellom de ulike perspektivene i balansert målstyring, også kalt Balanced ScoreCard.

Styringskort – målekort

Et styringskort oppsummerer målhierarkiet i et BMS-opplegg i form av en tabell hvor alle målene og innsatsene som understøtter resultatene fremgår

Resultatmål

Hvordan måle og vurdere resultatene (prestasjonen) til en virksomhet, en divisjon, avdeling eller andre enheter i en organisasjon?

Anbefalt arbeidsmodell for balansert målstyring

Enhver virksomhet er unik, og det finnes derfor ingen fasit på hvordan man best designer og implementerer en balansert styringsmodell. Det er likevel en del fellestrekk som går igjen.