Siden målene vi setter oss er det som gir oss en kurs å styre mot og motiverer oss til å yte den innsatsen som er nødvendig for å nå målet er alle mål vi setter oss viktig. Dette gjelder spesielt for salgsmålet.
Innholdsfortegnelse
Hva er et salgsmål?
Med salgsmål menes:
“En angivelse av hvor stort salget i planleggingsperioden kommer til å bli, målt i kroner, antall kunder og antall solgte enheter”
Vi kan dermed definere et salgsmål som:
“En angivelse av størrelsen på ønskede inntekter i planleggingsperioden”
Hvorfor salgsmål?
Siden salgsmålet angir hvor store inntekter selskapet kan forvente å få i en planleggingsperiode er salgsmålet kanskje det viktigste enkeltmålet til et selskap. Dette fordi salgsmålet setter den øvre rammen for hvor store kostnader selskapet kan tillate seg i en planleggingsperiode uten å gå med underskudd.
Salgsmålet er også viktig for den enkelte selger da salgsmålet angir hva selskapet forventer av selgeren i planleggingsperioden. Salgsmålene påvirker derfor såvel motivasjonen til den enkelte selger som selskapets forventninger om fremtidige inntekter.
Selskapets og selgerens salgsmål
Når vi snakker om salgmål må vi skille mellom:
- Selgerens salgsmål – en angivelse av hvilke salgs prestasjoner og resultater som forventes av den enkelte selger.
- Salgsorganisasjonens salgsmål – er i praksis summen av alle selgernes salgsmål og angir hvilke totale salgsinntekter salgsorganisasjonen forventer å få i planleggingsperioden.