Innholdsfortegnelse
Hva er en pilotundersøkelse?
En pilotundersøkelse, også kalt forundersøkelse eller forstudie, er:
En liten forundersøkelse av problemområdet for å avdekke situasjonen, problemet og hvilke beslutningsalternativer som finnes. Samt hvilke data som må samles inn og analyseres i denne forbindelse.
Formål
Formålet med pilotundersøkelsen er å gjøre oss bedre kjent med situasjonen og problemet vi ønsker å studere. Dette for å avgjøre:
- hvordan vi skal formulere problemstillingen til hovedundersøkelsen
- hvem vi skal studere i hovedundersøkelsen for å belyse problemstillingen og hvorfor vi må inkludere disse aktørene i de videre studiene
- hvilken informasjon (data) vi må samle inn og analysere i hovedundersøkelsen for å finne svaret på problemstillingen og hvorfor denne informasjonen er viktig å samle inn og belyse.
- hvilke metoder og analyser vi bør benytte oss av i hovedundersøkelsen for å belyse problemstillingen og finne de rette svarene på vår problemstilling og hvorfor disse metodene og analysene vil være de rette.
Jo større usikkerheten (entropien) er rundt beslutningssituasjonen, jo mer tid bør vi bruke på denne pilotundersøkelsen av problemområdet.
Formål med en pilotundersøkelse er normalt:
Validere forskningsmetodologi
Sikre at de valgte metodene er passende for forskningsspørsmålene (metodevalidering). Dette kan inkludere test av både kvalitative og kvantitative metoder for å sikre at de gir meningsfulle data.
Identifisere feil eller svakheter i forskningsdesign, prosedyrer og teknikker som kan påvirke resultatene før de blir implementert i stor skala. Dette for å sikre prosedyretillit.
Optimalisere måleinstrumenter
Evaluere om spørreskjemaer, tester, eller andre måleinstrumenter er gyldige, pålitelige og nøyaktige. Teste om spørsmål og instruksjoner er klare og lett forståelige for deltakerne.
Evaluere logistiske utfordringer
Estimere hvor lang tid det tar å gjennomføre undersøkelsen, inkludert datainnsamling og analyse. Vurdere ressursbehov som personale, utstyr, og økonomiske kostnader for å kunne beregne og justere ressursallokeringen. Forstå hvordan deltakerne reagerer på undersøkelsen og deres motivasjon for deltakelse.
Vurdere effektiviteten av deltakerrekrutteringsmetoder og foreta nødvendige justeringer i rekrutteringsstrategien.
Forhåndsvurdere risikoer
Teste de etiske aspektene ved undersøkelsen, som informert samtykke og deltakerbeskyttelse. Avdekke eventuelle etiske eller praktiske problemer som kan påvirke forskningen.
Identifisere potensielle risikoer for deltakerne eller forskningsprosessen, slik at disse kan håndteres før hovedstudien.