I de tradisjonelle verdikjedene hadde mellomleddene en naturlig rolle som mellommann for produsenten og kunden. Distribusjonskanalene man benyttet bestå da av PRODUSENT – AGENT – GROSSIST – DETALJIST – KUNDE. Dette bilde har de siste 15 årene endret seg kraftig.
Mellomledd må muligens innta helt nye roller for å tilføre verdi til fremtidens produkter og tjenester. I de siste årene har vi sett en rekke eksempler på at nye markedsplasser som tidligere ikke hadde mulighet til å eksistere, nå kan tilføre store verdier for både kjøper og tilbyderen.
Rollen til mellomledd endres
Tidligere fryktet mange at Internett ville gjøre at mellomleddene forsvant. Bildet holder nå på å endre seg, da spørsmålet ikke er om mellomledd skal ut eller ikke, det er snarere et spørsmål om hva slags rolle mellomleddet skal ha.
Mellomledd som har basert seg på asymmetri i informasjonen, dvs. at de vet noe som ikke kunden vet (ikke fordi informasjonen er kompleks, men fordi kunden rett og slett ikke har tilgang til informasjonen) står i fare for å bli utsatt for store endringer.
Allerede i dag kan bilkjøpere i USA gå til sin forhandler med detaljert oversikt over bilens produksjons- og distribusjonskostnader samt hva andre bilforhandlere og eksperter mener bilen er verdt. Bilforhandlerens viktigste våpen i forhandlingene – kostnadsinformasjon – er blitt ”stjålet” av kjøperen.