Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er Kothler`s 4 markedsposisjon strategier?

Philip Kotler sier at virksomhet kan velge mellom fire forskjellige markedsstrategier, avhengig av hvilken markedsposisjon virksomheten har idag og hvilken posisjon de ønsker seg i fremtiden.

Valget av markedsposisjon strategi vil i følge Kotler avgjøre om virksomheten klarer å tilpasse seg sin markedssituasjon og oppnå tilstrekkelig konkurransekraft til at de klarer å nå sine markedsmål.

Kotler sine 4 markedposisjon strategier er:

  1. Markedsledestrategi
  2. Markedutfordrer strategi
  3. Markedfølger strategi
  4. Nisje strategi

Disse fire markedsposisjon strategiene kan forklares slik.

Markedlederstrategi

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.