Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er markedslikevekt?

Markedslikevekt, også kalt markedskrysset, er der tilbudet av et produkt eller tjeneste er lik etterspørselen etter dette produktet eller tjenesten. Dette betyr at det ikke er noe overskudd eller underskudd i markedet. Prisen på produktet eller tjenesten stabiliseres ved markedslikevekten, som ofte kalles likevektspris, og kvantiteten som kjøpes og selges kalles likevektskvantitet.

I et standard tilbud-og-etterspørselsdiagram er tilbudskurven stigende (jo høyere pris, jo mer er produsentene villige til å levere), og etterspørselskurven er fallende (jo høyere pris, jo mindre er forbrukerne villige til å kjøpe). Markedslikevekten finnes ved skjæringspunktet mellom disse to kurvene.

Markedslikevekt

I et marked, uten innblanding fra staten, vil produsentenes tilbud og markedets etterspørsel stabiliseres i et likevektspunkt ved hjelp av prismekanismen. Dette likevektpunktet kalles for markedslikevekt, og representerer krysningspunktet mellom selgerens og kjøperens verdioppfatning av en vare. Punktet for markedslikevekt vil derfor alltid være der hvor etterspørsel- og tilbudskurven møtes. Dette er illustrert i grafen til over.

Markedet vil være i likevekt når:

Tilbud = Etterspørsel = Pris

Når markedet er i «harmoni», vil prisen bli bestemt av markedslikevekt. Vi sier derfor at prisen klarerer markedet, i det denne prisen gir overensstemmelse mellom tilbud og etterspørsel.

Usynlig hånd

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss