Domene og webhotell fra OnNet.no

Samtidig som du kartlegger virksomhetens og verditilbudet plass i sin livssyklus for å avgjøre hvilke markedsmål, målgrupper og markedsstrategier som vil realistiske, må du ta ta hensyn til såvel dagens markedssituasjonen som markedsformen og konkurransesituasjonen på markedene virksomheten opererer på når vi skal vurdere hvilke målgrupper vi bør velge ut som kundens prioriterte kundegrupper.

Definer markedet

Start her med å definere markedet virksomheten opererer på eller ønsker å komme inn på. Å definere markedet vil i denne sammenheng si å definere virksomhetens:

  • Markedene virksomheten opererer på
  • Markedsposisjon i markedet
  • Markedets markedsform
  • Markedets størrelse og vekstmuligheter
  • Markedets kjennetegn

Markedsposisjon

Med markedsposisjon menes:

virksomhetens størrelse og økonomiske handlefrihet i sitt eksisterende marked.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.