Domene og webhotell fra OnNet.no

For at en målgruppe definisjon skal kunne brukes i operativ markedsføring må målgruppen oppfylle alle de generelle kravene som stilles til et markedssegment. 

Målgruppevalg
Figur – Generelle krav som stilles til en målgruppe

1. Målgruppen må kunne identifiseres

Det må være mulig å identifisere målgruppen og beregne målgruppens størrelse. F.eks i antall personer, demografiske forskjeller etc. Det hjelper lite å beskrive et segment vi ikke er i stand til å finne. Tenk derfor nøye igjennom hvordan virksomheten har tenkt å nå målgruppen når de velger ut sine markedsaktiviteter. Målet er å komme fram til segmenter som reagerer ulikt på ulike «markedsføring-mikser». Først da er det relevant å spisse «marketingsførings-miksen» mot de enkelte målgruppene.

2. Målgruppen må være tilgjengelig

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.