Domene og webhotell fra OnNet.no

Kritisk tenking
Photo by Jonathan Cosens Photography

Hva er kritisk tenking?

Kritisk tenkning er evnen til å analysere informasjon og argumenter på en systematisk og objektiv måte, for å vurdere informasjonens gyldighet, relevans og sannhet. Dette innebærer å stille spørsmål, være skeptisk, identifisere og analysere antakelser, evaluere bevis og komme frem til velbegrunnede konklusjoner på en objektiv måte.

Målet er å identifisere feil og svakheter i argumenter, vurdere påliteligheten av informasjon, og ta velbegrunnede beslutninger. Kritisk tenking benyttes til å evaluere påstander i nyhetsartikler, vurdere bevis i vitenskapelige studier, analysere og argumentere i debatter.

Selve ordet kritikk kommer fra det greske kritike tenkning som betyr kunsten å bedømme. I følge filosofen Morten Fastvold (2009:22) betyr kritisk tenkning «å undersøke ulike saksforhold på en selvstendig og systematisk måte», mens Elder og Paul (2006:5) sier at kritisk tenking er “kunsten til analysere og evaluere tenkningen med sikte på å forbedre den“.

Utgangspunktet er tvilen og en forutsetningen for dømmekraften

Utgangspunktet for kritisk tenkning er en sinnstilstand som kalles tvil. Denne tvilen er knyttet til spørsmålet om det foreliggende kan godtas som sant eller riktig. Kritisk tenkning er altså rettet mot tilfeller hvor predikater som sant/falsk og riktig/galt finner anvendelse.

Kritisk tenkning er en forutsetning for dømmekraften, da kritisk tenkning frigjør oss fra fordomsfulle holdninger og regler, til fordel for en personlig og ansvarsfull vurdering av situasjonen. Menneskets dømmekraft uttrykker menneskets evne til å sette seg inn i den andres sted og se hvordan verden ser ut fra et annet perspektiv, uten å nødvendigvis si seg enig i denne meningen.

Hvorfor er kritisk tenking viktig?

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.