Franchisegiveren er den som eier produktet, konseptet, merkevaren og den som bygger ut franchisesystemet, mens franchisetakeren etablerer, eier og driver den lokale franchisen, altså den lokale filialen, kontoret, restauranten etc (Nilssen, 2009).
Franchisegiverens oppgave er å rekruttere franchisetakere som etablerer og driver sine lokale franchiser. Franchisegiveren er motoren i franchisesystemet, ved at det er franchisegiverens holdninger, ambisjoner og entusiasme som avgjør om franchisesystemet vil utvikle seg og vokse.
Franchisegiver rollen er en funksjon som har klare oppgaver og ansvar innenfor et franchisesystem. Oppgavene er forskjellige fra system til system, og de er avhengige av arbeidsdelingen mellom franchisetaker og franchisegiver. Uansett arbeidsdeling er det franchisegiver som eier franchisekonseptet og har ansvaret for utbygging av systemet og videreutvikling av konseptet. En dyktig franchisegiver samarbeider tett med sine franchisetakere og tar dem med på råd, uten å skape tvil om hvem som har ansvaret og som tar beslutningene.
Kort oppsummert vil franchisegiver vanligvis ha følgende rolle og oppgaver:
- Franchisegiver eier franchisekonseptet og etablerer et franchisesystem ved å rekruttere franchisetakere.
- Franchisegiver skal lære opp franchisetakeren på en slik måte at han er i stand til å etablere og drive konseptet innenfor de rammene som er beskrevet.
- Franchisegiver skal løpende støtte franchisetakeren i hele avtaleperioden med tanke på erfaringsutveksling, problemløsning og motivasjon.
- Franchisegiver utvikler og gjennomfører selv eller gjennom franchisetakerne markedsføringstiltak for å bygge varemerke og å skape trafikk i de lokale enhetene.
Franchising gir både fordeler og ulemper for franchisegiveren.