Domene og webhotell fra OnNet.no

Produkt = f(6 x produktnivåer)

Produktnivåer refererer til de ulike lagene av verdi og egenskaper som et produkt tilbyr til kundene. Ved å studere produktnivåene får man innsikt i hvordan et produkt kan tilfredsstille kundens behov og løse deres problemer på flere nivåer, fra det grunnleggende til det mer sofistikerte.

Det er idag blitt vanlig å skille mellom seks ulike produktnivåer. Disse er: 

  1. Kjerne produkt – Behovstilfredsstillelsen
  2. Faktisk produkt – Det fysiske produktet
  3. Forventet produkt – Produktet med de tilleggsverdiene man forventer å få
  4. Utvidet produkt – Produktet med de tillegg som følger produktet, og som kunden ikke forventer
  5. Meta produkt – Alt det “ikke-fysiske” som omgir produktet som man ikke kan se eller føle. Assosiasjonene og følelsen merkevaren skaper når du hører eller ser den.
  6. Potensielt produkt – Produktet med endringer og tilføyelser som produktet kan gjøres til gjenstand for i fremtiden

Produktnivåer

De ulike produktdimensjonene kan forklares slik:

Kjerne produkt

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss