Produkt = f(6 x produktnivåer)
Produktnivåer refererer til de ulike lagene av verdi og egenskaper som et produkt tilbyr til kundene. Ved å studere produktnivåene får man innsikt i hvordan et produkt kan tilfredsstille kundens behov og løse deres problemer på flere nivåer, fra det grunnleggende til det mer sofistikerte.
Det er idag blitt vanlig å skille mellom seks ulike produktnivåer. Disse er:
- Kjerne produkt – Behovstilfredsstillelsen
- Faktisk produkt – Det fysiske produktet
- Forventet produkt – Produktet med de tilleggsverdiene man forventer å få
- Utvidet produkt – Produktet med de tillegg som følger produktet, og som kunden ikke forventer
- Meta produkt – Alt det “ikke-fysiske” som omgir produktet som man ikke kan se eller føle. Assosiasjonene og følelsen merkevaren skaper når du hører eller ser den.
- Potensielt produkt – Produktet med endringer og tilføyelser som produktet kan gjøres til gjenstand for i fremtiden
De ulike produktdimensjonene kan forklares slik: