Overskriften skal trekke til seg målgruppens oppmerksomhet og avgjør om mottakeren finner det verdt å brukt tid på å lese, høre eller se resten av budskapet.
Overskriften forteller om resten av siden er verdt å spandere tid på. Statistikk viser at gjennomsnittlig fem ganger så mange leser overskriften som brødteksten. Selger ikke overskriften produktet har du derfor kastet bort opptil 80% av pengene dine.
Overskriften bør derfor gjøre en av to ting:
- Den må love en fordel
- Den må pirre nysgjerrigheten
Her er en overskrift som gjør begge deler:
“How to win friends and influence people !”
Alle vil ha venner og alle vil ha innflytelse på mennesker. Denne overskriften ble derfor også en bestselger.
Innen reklamekretser sier man ofte: “Har jeg ti dager på meg til å skrive en viktig annonse, bruker jeg ni dager på overskriften og en dag på teksten.” Dette sier litt om overskriftens betydning. Den er, sammen med illustrasjonen, annonsens være eller ikke være. Engasjerer man leserne med en god overskrift og illustrasjon, blir også salgsargumentene i brødteksten lest.
Her følger noen tips og råd på hvordan man kan lage overskrifter som “selger”: