Innholdsfortegnelse
Hva er en medarbeidersamtale?
En medarbeidersamtale er:
en planlagt, strukturert og fortrolig årlig samtale mellom en medarbeider og medarbeiderens nærmeste overordnede om arbeidsforholdet, med en evaluering av arbeidet medarbeideren utfører. Samtalen gjennomføres i gjensidig respekt mellom likeverdige, men ikke likestilte parter.
Hvorfor gjennomføre en medarbeidersamtale?
Kort versjonen av svaret på dette spørsmålet finner du i denne artikkelen. Kort sagt er en medarbeidersamtale verktøy som skal:
- fremme god ledelse gjennom å avklare gjensidige forventninger til arbeidsforholdet og resultatene.
- utvikle tillit og åpenhet for å fremme kommunikasjon og samarbeid i det daglige
- faglig og personlig utvikling hos den enkelte medarbeider
- skape trivsel, motivasjon og godt samarbeid
- sikre en felles måloppnåelse og forståelse av fremtiden
En medarbeidersamtale er ikke lovpålagt
Selv om de fleste norske selskaper idag avholder en årlig medarbeidersamtale er det greit å vite at dette ikke er en lovpålagt samtale lederen trenger å ha med sine medarbeidere. Den er helt frivillig.
Hvem har ansvaret for medarbeidersamtalen?
Normalt er det medarbeiderens nærmeste overordnede som har ansvaret for å gjennomføre medarbeidersamtalen med de ansatte en gang i året.
Hvor ofte bør en medarbeidersamtale avholdes?
Normalt avholdes denne medarbeidersamtalen som er en evaluering av arbeidstakerens arbeidsforhold en gang i året, men det er ingenting i veien for at disse samtalene avholdes oftere. F.eks. hvert kvartal eller halvår hvis situasjonen tilsier at dette er hensiktsmessig for å kontinuerlig kunne evaluere arbeidet som utføres.
Når bør medarbeidersamtalen avholdes?
Mange gjennomfører medarbeidersamtalene i løpet av første kvartal. Fordelen med å gjennomføre samtalene på samme tidspunkt på året, er at man får samordnet bedriftens overordnede strategi og medarbeidernes individuelle mål – altså; sterkere målstyring og styrket fokus på at alle drar i samme retning.
Andre fordeler er at vi får kartlagt kompetanseutviklingsbehovene og kan få koordinert opplæringstiltakene. Dette gjør det hele mer målrettet og kostnadseffektivt.
Sørg bare for å holde styr på hvem som har gjennomført samtalene og hvem som ikke har gjort det, hva som er planlagt av opplæringstiltak i hele organisasjonen, hvilke mål som er satt, nøkkelkompetanse, kritisk kompetanse, skjult kompetanse, stedfortrederplanlegging osv.
Hva kjennetegner medarbeidersamtalen?
En medarbeidersamtale har følgende særpreg: