Markedsmål pyramiden

Markedsmål

Ett overordnet markedsmål er som allerede påpekt et alt for generelt mål til at det kan brukes i operativ markedsføring. Det overordnede markedsmålet må derfor brytes ned i flere mindre del-mål som tar for seg ulike delene av markedsføringens måloppnåelse.

Det finnes flere teorier om hvordan dette bør gjøres, men tar vi utgangspunkt i planleggingsmodellen til Systemanalytisk Verdiledelse bør vi starte med å sette opp tre overordnede mål for markedsføringen.

Overordnet markedsmål (resultatmål)

Det overordnede markedsmålet består av tre del-mål som alle er såkalte “resultatmål“. Det vil si:

“mål som forteller hvilke målbare, kvantitative målsetninger som skal nås”

Disse tre del-målene er:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander

Kjetil Sander

Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.