Hva er en kundeanalyse?
Med kundeanalyse menes:
“En analyse av virksomhetens kundegrunnlag”
En kundeanalyse skal gi svar på spørsmål av typen:
- Hvem er den typiske kunden?
- Hvilket markedssegment retter virksomheten seg mot?
- Hvor mange og kjøpesterke er disse kundene?
- Hva kjennetegner disse kundene?
- Hvordan kan vi identifisere og nå dem med vår markedsføring?
- Hvilke behov, problemer, krav og forventninger har de til verditilbudet?
- Hvilke evalueringskriterier vektlegger de når de skal kjøpe noe?
- Hvordan tilfredsstiller virksomheten disse forventningene på en bedre måte enn det konkurrenten er istand til idag?
- Hvor dyktig er virksomheten på de beslutningskriteriene som betyr mest for kunden?
Her teller det lite hva vi selv mener. Vi må gå ut i felten og spørre potensielle kunder om hva de mener om dette.
For en entreprenør som vurdererer å gå inn i et marked med en ny forretningside er denne delen av situasjonanalysen kritisk. Her vil entreprenøren ønske å finne svar på spørsmål av typen: