Hva er en kreativ strategi?
Den kreative strategien angir hvordan en enkelt aktivitet/kampanje skal legges opp med hensyn til innhold og utforming for å nå sitt mål.
Den kreative strategien utledes av bedriftens kommunikasjonstrategi og merkevarestrategi hvis bedriften også fører en merkevarestrategi. Dette er viktig fordi kun ved å sørge for at alle enkelt aktiviteter bygger opp under de retningslinjene som er angitt i kommunikasjons- og merkevarestrategien, kan vi gjøre oss opp noen forhåpninger om at disse strategiene vil lykkes.
Formålet til den kreative strategien er å angi:
- hvilke kommunikasjonsoppgaver en kampanje/aktivitet skal løse
- hvilken innhold- og utformingstrategi kampanjen/aktiviteten skal følge
Hvilke elementer inngår i den kreative strategien?
Det finnes ingen fasitløsning for hvordan man skal gå frem for å lage en kreativ strategi som oppnår de kommunikasjons effektene AIDAS modellen trekker opp.
Å være kreativ går ut på å skape noe nytt og originalt, gjennom å sette sammen kjente elementer på nye måter.
Man kan derfor ikke følge vante handlingsmønstre, tankesett og modeller, hvis man ønsker å skape noe kreativt. Man må tenke nytt, bryte barrierer og bevege seg ut i det ”ukjente” .
Selv om det finnes mange forskjellige modeller for hvordan man skal lage en ”kreativ strategi”, bygger de aller fleste modellene på en variant av følgende fem trinns prosess: