De fleste brukere skumleser som regel teksten og ”skanner” de ulike nettsidene. Dette betyr at de ofte forlater en nettside etter noen få sekunder.
F-formet scanning
Studier på fagområdet eyetracking viser at folk leser nettsider i et F-formet mønster. To horisontale striper etterfulgt av en vertikal stripe. Brukerne som besøker dine nettsider, leser ikke ord for ord, men scannersidene – på jakt etter utløsende stikkord for den informasjonen de søker etter.
Toppen av siden
Når en bruker kommer inn på et nytt nettsted vil det første som møter dem være toppen på nettsiden. Dersom det første de ser ikke er interessant, går de som regel videre til en annen side. Dermed blir det desto viktigere at vi ”selger” innholdet i toppen på nettsiden for å fange oppmerksomheten og interessen til denne brukeren. Dette gjøres ved å skrive det viktigste først.
Måten en side er bygd opp på, og hvordan innholdet er presentert skal tiltrekke og holde på oppmerksomheten til brukeren. Siden de fleste brukere skumleser innhold på nettet i stedet for å lese det nøye må innholdet være lettlest og formet slik at det formidler mest mulig informasjon med færrest mulig ord.