Domene og webhotell fra OnNet.no

ansikt

Det heter seg at et bilde kan si mer enn 1000 – ord. Det ligger mye i dette utsagnet.

Det er flere typer illustrasjoner du kan bruke i visuell formgivning (f.eks. i en nettside eller trykksak). De vanligste illustrasjonene er:

  • Bilder
  • Tegninger
  • Grafikk og grafer
  • Animasjoner
  • Video snutter

Et viktig element for å gjøre nettstedet eller den visuelle formen attraktivt

Hvilket førsteinntrykk vi får av et nettsted eller annen visuelle formgivning avgjøres av hvor raske nettsidene er og nettstedets bruk av grafikk. Grafikkbruken avgjør derfor i stor grad hvor attraktive brukerne oppfatter en visuell form, f.eks. en nettside. Problemet er bare at grafikk i form av masse bilder og videoer gjør sidene tunge og trege, noe som igjen trekker ned førsteinntrykket grafikken prøver å skape i førsteomgang.

Vi vet alle at en visuell form, f.eks. en nettside, kan gjøres langt mer tiltrekkende ved å målbevisst bruke grafikk for å illustrere innhold. F.eks. kan vi bruke grafikk som blikkfang for noe vi virkelig vil at brukeren skal få med seg.

Tekst vs grafikk (bilder)

Bilde- og bokstaver er imidlertid meget forskjellig som kommunikasjonsmiddel. Bildet og video har sin styrke i den konkrete situasjonsbeskrivelsen, hvordan ting er, motiver og hvordan ting ser ut. Bokstavene har sin styrke når det gjelder å forklare abstrakte eller generelle forhold.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.