Domene og webhotell fra OnNet.no

Valg av distribusjonsform

Valg av distribusjonsform går ut på å svare på følgende spørsmål:

  • Hvor mange skal få lov til å selge- og distribuere våre produkter?

Enhver produsent og grossist kan velge mellom følgende tre distribusjonsformer:

  1. Intensiv distribusjon. Alle som ønsker å selge produktet får “lov” til det. Intensiv distribusjon er med andre ord det samme som massedistribusjon.
  2. Selektiv distribusjon. Kun et mindre antall bedrifter får lov til å selge produsentens produkter. De får ikke enerett – bare en viss beskyttelse.
  3. Eksklusiv distribusjon Noen få bedrifter får enerett på å selge produsentens produkter.

Spørsmålet blir med andre ord:

  • Hvilke aktører bør inngå i sisteleddet for produktet?
  • Hvor mange aktører bør være med av hver type?
  • Hvordan skal varene distribueres frem til sisteleddet?

Du vil kanskje tro at intensiv distribusjon er det beste alternativet siden dette gir alle som ønsker å selge produktet til virksomheten anledning til å selge det. Så enkelt er det ikke, da hadde vi ikke hatt noe som het selektiv og eksklusiv distribusjon.

Hvorfor begrense siste leddet?

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss