Valg av distribusjonsform
Valg av distribusjonsform går ut på å svare på følgende spørsmål:
- Hvor mange skal få lov til å selge- og distribuere våre produkter?
Enhver produsent og grossist kan velge mellom følgende tre distribusjonsformer:
- Intensiv distribusjon. Alle som ønsker å selge produktet får “lov” til det. Intensiv distribusjon er med andre ord det samme som massedistribusjon.
- Selektiv distribusjon. Kun et mindre antall bedrifter får lov til å selge produsentens produkter. De får ikke enerett – bare en viss beskyttelse.
- Eksklusiv distribusjon Noen få bedrifter får enerett på å selge produsentens produkter.
Spørsmålet blir med andre ord:
- Hvilke aktører bør inngå i sisteleddet for produktet?
- Hvor mange aktører bør være med av hver type?
- Hvordan skal varene distribueres frem til sisteleddet?
Du vil kanskje tro at intensiv distribusjon er det beste alternativet siden dette gir alle som ønsker å selge produktet til virksomheten anledning til å selge det. Så enkelt er det ikke, da hadde vi ikke hatt noe som het selektiv og eksklusiv distribusjon.