Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er temaet til nyhetbrevet? Hvilke menneskelige behov skal du dekke?

Skal du gjøre deg opp forhåpninger om å få folk til å melde seg på nyhetbrevet ditt, må du klart og tydelig fortelle dem hva som er temaet til nyhetbrevet. Det vil si hvilke behov nyhetbrevet skal dekke.

I følge medieforsker Denis McQuail (1987) forventer publikum at massemediene generelt skal oppfylle fire hovedbehov:

1. Behovet for informasjon

  • få kunnskap om saker og levevilkår for andre
  • råd i praktiske spørsmål (hva man skal mene, og hvilket valgtilbud man har)
  • tilfredsstille nyfikne og generelle interesse
  • læring
  • få en følelse av trygghet gjennom kunnskap

2. Behov for personlig identitet

  • få forsterket egne verdistandpunkt
  • finne modeller for atferd
  • identifisere seg med fremstående personer i media
  • få økt selvinnsikt

3. Behov for sosialt fellesskap

  • få innsikt i hvordan situasjonen er for andre
  • identifikasjon med andre og få følelse av å høre til
  • finne samtaleemner når en treffer andre mennesker
  • få følelse av kontakt med andre
  • få hjelp til å fylle sosiale roller
  • få hjelp til å ha kontakt med familie, vanner og samfunnet

4. Behov for underholdning

  • slippe bort fra problem
  • slappe av
  • få virkelig kulturelle og estetisk nyting
  • fylle tid
  • følelsesmessig avkobling
  • oppnå seksuell stimulans

Definer derfor hvilket behov ditt nyhetbrev skal dekke skikkelig. Få vil gidde å abonnere på et nyhetbrev som tar for seg alt stoffet som har vært på VG siste døgn eller uke. Det blir for generelt.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.