Hva er temaet til nyhetbrevet? Hvilke menneskelige behov skal du dekke?
Skal du gjøre deg opp forhåpninger om å få folk til å melde seg på nyhetbrevet ditt, må du klart og tydelig fortelle dem hva som er temaet til nyhetbrevet. Det vil si hvilke behov nyhetbrevet skal dekke.
I følge medieforsker Denis McQuail (1987) forventer publikum at massemediene generelt skal oppfylle fire hovedbehov:
Innholdsfortegnelse
1. Behovet for informasjon
- få kunnskap om saker og levevilkår for andre
- råd i praktiske spørsmål (hva man skal mene, og hvilket valgtilbud man har)
- tilfredsstille nyfikne og generelle interesse
- læring
- få en følelse av trygghet gjennom kunnskap
2. Behov for personlig identitet
- få forsterket egne verdistandpunkt
- finne modeller for atferd
- identifisere seg med fremstående personer i media
- få økt selvinnsikt
3. Behov for sosialt fellesskap
- få innsikt i hvordan situasjonen er for andre
- identifikasjon med andre og få følelse av å høre til
- finne samtaleemner når en treffer andre mennesker
- få følelse av kontakt med andre
- få hjelp til å fylle sosiale roller
- få hjelp til å ha kontakt med familie, vanner og samfunnet
4. Behov for underholdning
- slippe bort fra problem
- slappe av
- få virkelig kulturelle og estetisk nyting
- fylle tid
- følelsesmessig avkobling
- oppnå seksuell stimulans
Definer derfor hvilket behov ditt nyhetbrev skal dekke skikkelig. Få vil gidde å abonnere på et nyhetbrev som tar for seg alt stoffet som har vært på VG siste døgn eller uke. Det blir for generelt.