En klassiske ”Business Intelligence” løsning er en OLAP applikasjon. OLAP er en forkortelse for “OnLine Analytical Processing” som er en “analytisk måte” å trekke ut data på. Termen ble innført, i 1993, av Edgar F. Codd, som før øvrig er mer kjent for å stå bak relasjonsmodellen.
Fordelen med en OLAP analyse er dens evne til å se på dataene fra mange ulike vinkler og fleksibiliteten i sammenstillinger og datamaniulasjonen. Man bruker gjerne en såkalt rapporteringskube som er en datamodell som er satt sammen slik at man har mange dimensjoner som man kan betrakte fakta i forhold til. For eksempel kan SALG fordeles på tid, sted, kundesegment.
Man skiller ofte mellom faste rapporter og analyserapporter. Førstnevnte brukes for myndighetsrapportering og til faste avstemminger internt i organisasjonen. Sistnevnte brukes gjerne for å undersøke adhoc behov eller avanserte analyser, som for eksempel kan brukes til å avdekke konkurransefortrinn, muligheter i markedet, etc.