Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 15 av 11 artikler om Tankene

Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
metacognitive
Photo by Ben White

Hva er metakognitiv tenking?

Metakognitiv tenking er evnen til å reflektere over, forstå og kontrollere ens egne tankeprosesser. Denne tankeformen innebærer å være bevisst på hvordan man tenker, lærer, og løser problemer, samt å kunne justere disse prosessene for å forbedre læring og problemløsning.

Komponenter

  1. Metakognitiv kunnskap:

    • Personlig kunnskap: Forståelse av egne styrker og svakheter i tenking og læring.
    • Oppgavekunnskap: Forståelse av hva en oppgave krever og hvilke strategier som er passende.
    • Strategikunnskap: Kunnskap om hvilke strategier som er tilgjengelige og hvordan de kan brukes effektivt.
  2. Metakognitive ferdigheter:

    • Planlegging: Forutse hvilke ressurser og strategier som trengs for å løse en oppgave.
    • Overvåking: Kontinuerlig vurdering av ens egen forståelse og ytelse under en oppgave.
    • Evaluering: Refleksjon over hva som fungerte og hva som ikke fungerte etter at en oppgave er fullført.

Eksempler

  • Studieteknikker: Planlegge hvordan du skal studere for en eksamen, overvåke din egen forståelse av materialet mens du studerer, og evaluere effektiviteten av studieteknikkene dine etter eksamen.
  • Problemløsning: Reflektere over hvilke strategier som er mest effektive for å løse et bestemt problem, overvåke fremdriften mens du arbeider med problemet, og evaluere resultatet og prosessen etterpå.
  • Læring: Vurdere hvilke læringsmetoder som fungerer best for deg, overvåke din egen forståelse og læring underveis, og gjøre nødvendige justeringer for å forbedre læringen.

Viktigheten av metakognitiv tenking

  1. Forbedret læring: Hjelper med å identifisere effektive læringsstrategier og gjør det mulig å justere tilnærmingen når noe ikke fungerer.
  2. Bedre problemløsning: Øker evnen til å løse problemer effektivt ved å bruke hensiktsmessige strategier og reflektere over prosessen.
  3. Selvregulering: Fremmer selvregulering ved å gjøre det mulig å planlegge, overvåke og evaluere egne handlinger og prestasjoner.
  4. Tilpasningsevne: Gjør det mulig å tilpasse seg nye situasjoner ved å reflektere over tidligere erfaringer og justere fremgangsmåter.

Hvordan utvikle metakognitiv tenking?

  1. Refleksjon: Ta tid til å reflektere over egne tankeprosesser og læringserfaringer.
  2. Selvmonitorering: Vær bevisst på hvordan du lærer og løser problemer, og vurder kontinuerlig din egen fremgang.
  3. Strategibruk: Lær og bruk ulike lærings- og problemløsningsstrategier, og evaluer hvilke som fungerer best for deg.
  4. Spørsmål: Still deg selv spørsmål som “Hva vet jeg om dette emnet?” “Hvordan kan jeg best tilnærme meg denne oppgaven?” og “Hva kan jeg gjøre annerledes neste gang?”
  5. Tilbakemelding: Søk tilbakemelding fra andre for å få innsikt i hvordan du kan forbedre dine metakognitive ferdigheter.

Metakognitiv tenking er en verdifull ferdighet som kan forbedre læring, problemløsning og generell kognitiv ytelse. Ved å utvikle denne ferdigheten kan man bli en mer effektiv og selvregulert lærer og tenker.

Kilder:

  • ChatGPT, “Metakognitiv tenking”. Hentet: 05.08.24: https://chatgpt.com
Du leser nå artikkelserien: Tankene

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Abstrakt tenking
    Andre artikler i serien er: 
  • Tenking (tankeprosessen)
  • Det kognitive kartet
  • Kreativitet
  • Divergent, konvergent og lateral tenkning
  • Den tankemessige utviklingen
  • Intelligens (IQ)
  • Logisk tenking
  • Kritisk tenking
  • Kreativ tenking
  • Abstrakt tenking
  • Metakognitiv tenking