Gjør det til en regel at du alltid lager deg en kreativ strategi før du begynner å skrive teksten til et nyhetsbrev eller i det hele tatt begynner å tenke på dette.
Den kreative strategien skal inneholde en skriftlig redegjørelse som omfatter følgende punkter.
A. målgruppe
Noen liker Beethoven, andre Pink. Du henvender deg til mennesker, og mennesker er heldigvis forskjellig. Undersøkelser viser at ca. 2% av avisleserne er i kjøpsposisjon for det du tilbyr. Dette gjelder, grovt sett, uansett hva du annonserer. De som er i kjøpsposisjon, vil ganske sikkert lese annonsen – og kanskje benytte tilbudet.
Videre er ca. 8% mulige kjøpere. Disse kan bli interessert, men de må først bli overbevist om produktets fordeler. For de fleste annonseres vedkommende tilhører vi alle den siste gruppen av lesere; ca. 90% som rett og slett ikke er interessert. Slik er det etter all sannsynelighet også for denne kampanjen/aktiviteten. Skriv derfor til de som er interessert, glem resten.
Definer derfor: – Hvem er målgruppen for nyhetsbrevet
Som regel har man flere prioriterte målgrupper, ranger dem derfor etter viktighet.