Lesetid (240 ord/min): 3 minutter
Hva er GE McKinsey matrisen?
GE McKinsey-matrisen er en produktporteføljeanalysematrise for en kompleks produktportefølje. GE McKinsey matrisen er:
“et beslutningverktøy for å avgjør hvilke produkter i produktporteføljen virksomheten skal investere i, holde og beskjære”.
GE McKinsey matrisen formål
GE McKinsey matrisen er:
“et analyseverktøy for å sikre at virksomheten vokser med en optimal avkastning”.
Matrisen forteller oss hvilke produkter virksomheten bør støtte ved å investere penger i dem, hvilke produkter de bør holde som de er, og hvilke de bør beskjære fordi de ikke virker så godt som vi trodde.
9 boksmatrisen
GE Mckinsey-matrisen består av to hovedvariabler:
- “Markedsattraktivitet” (X-aksen)
- “Forretningsenhetens styrke” (Y-aksen)
GB McKinsey-matrisen settes opp ved å gi alle produktene en verdi for markedets attraktivitet og forretningsenhetens styrke. Skalaen for disse to måleparametrene går fra høy til medium og lav. Når dette er gjort plotter vi resultatene inn i matrisen som er vist over.
GE Mckinsey-matrisen er også kjent som den ni boksmatrisen, fordi i grafen er det ni bokser hvor produktet kan plottes.
3 hovedsstrategier
Når produktet er plottet inn i matrisen kan vi bestemme hvilken strategi vi skal velg for produktet. Her kan vi velge mellom 3 hovedstrategier i GE McKinsey-matrisen:
- Vekst
- Hold
- Høste
Vekst – Hvis forretningsenheten er sterk og har en høy markedsattraktivitet satser vi på en vekststrategi. Dette betyr at vi er klare til å investere en høyere prosentandel av ressursene i disse forretningsområdene eller produktene enn de øvrige forretningsområdene eller produktene (avhengig av hva vi vurderer).
Hold – Hvis forretningsenhetens styrke eller attraktivitet er gjennomsnittlig velger vi en hold strategi hvor vi ikke gjør noe som helst. Vi fortsetter som før. Strategien er her å vente for å se om markedsmulighetene endres eller om forretningsenhetens styrke vil øke igjen.
Høste – Hvis forretningsenheten er svak eller markedet er lite attraktivt, enn vi enten selge eller likvider virksomheten eller produktet. Tjener vi fortsatt penger her satser vi på å trekke ut så mye fortjeneste som mulig på kortest mulig tid. Det beste tiltaket i dette tilfellet er å høste og reinvestere pengene i forretningsenheter som er i vekst.
Utfordringer for GE McKinsey-matrisen
Som alle andre strategier har GE McKinsey-matrisen sine egne utfordringer. Noen av dem er nevnt nedenfor.
- Fastsettelse av markedet attraktivitet er en tøff oppgave. På slutten av dotcom-bølgen var nettmarkedet minst attraktivt, men se hvor nettmarkedet er nå.
- På samme måte er det vanskelig å bestemme styrken til forretningsenheten og veie den mot attraktiviteten. Dermed, hvis variablene ikke samsvarer riktig, kan vi velge en vekst strategi i en situasjon hvor vi burde valgt en hold-strategi og på den måten kaste bort unødvendige ressurser på denne forretningsenheten.
GE McKinsey-matrisen er en forbedring i forhold til BCG-matrisen. Når BCG-matrisen bare har 4 kvadranter med fokus på forretningsenhet og markedsandel, er McKinsey-matrisen et finere eksempel på å kartlegge de faktiske markedsforholdene mot selskapene som kan oppstå i dagens marked.
Du leser nå artikkelserien: Produktledelse