Domene og webhotell fra OnNet.no

Beskyttet innhold!

De to første sidene kan du lese gratis. Deretter må du tegne et årsabonnement og være logget inn for å lese våre fagartikler. Her finner du mer enn 3.000 fagartikler og 100 e-bøker innen merkantile fag.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, alle våre artikkelserier og e-bøker.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 24 av 35 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted

    Denne artikkelen er del 6 av 15 artikler om Visuell profil

    Denne artikkelen er del 2 av 9 artikler om Budskap >> Layout

Lesetid (240 ord/min): 6 minutter

Farger er ett av de sterkeste virkemidlene vi har.
farge-menneske

Alle mennesker liker farger

Barn elsker alle variasjoner av blått, grønt, gult og oransje – når fargene bare er sterke å lysende.Alle mennesker liker farger. Men alle liker ikke alle farger like godt – og alle liker ikke de samme fargene. De fleste mennesker har en yndlingsfarve. En rekke undersøkelser med fargeprøver har vist at de fleste foretrekker blått, rødt og grønt – i denne rekkefølgen.

Ha et bevisst forhold til disse lærdommene når du skal velge farger til elementene dine. Glem ikke at fargene har en signaleffekt og en psykologisk virkning på mottakeren. Glemmer du dette kan du risikere at budskapet blir misforstått, eller at det ikke blir tatt alvorlig. Fargebruken må alltid stå til budskapet.

Hva er en farge?

En farge kan ikke beskrives som en målbar form. Den er relativ både når det gjelder utseende og virkning.

Farger er lys med forskjellige bølgelengde. Lyset spaltes ved at noen lysstråler blir absorbert og noen reflektert fra gjenstandene rundt oss. Sammensetningen av lysstrålene er grunnlaget for fargeopplevelsen.

Når man oppfatter en farge, betyr ikke det at alle ser den samme fargen på samme måte. Fargeopp-fattelsen er avhengig av lysinntrykket i selve hjernen og sinnsstemningen man er i. Øyets lysfølsomhet er også bestemmende for oppfattelsen. Noen mennesker er fargebilde, dvs. at de ikke kan skjelne alle farger.

Fargesirkelen

For å kunne utnytte fargene på best måte er det i flere hundre år gjort forsøk på å sette dem inn i et system. Selve fargeopplevelsen har det ikke vært mulig å systematisere, men fargestoffene kan vi sette inn i et skjema som kalles fargesirkelen. Her er fargene satt opp i samme rekkefølge som i spekteret og deretter føyd inn i en sirkelform. Dette er gjort på en slik måte at man skal kunne gå fra en farge til neste i skalaen uten at man får sterke kontraster. Fargesirkelen bygger på de tre grunnfargene, også kalt primærfarger.

fargesirkel

Primærfargene

* Rødt – gult – blått (Magneta – Sitron – Cyan)

Primærfargene er rene farger som ikke kan fremstilles ved å blande andre farger.

Det naturlige fargesystemet (NCS) bygger på fire grunnfarger; gult, rødt, blått og grønt.

Vi konsentrerer hos her om det fargesystemet som baserer seg på tre grunnfarger.

Sekundærfargene

Blander man primærfargene med hverandre, får vi sekundære farger.

  • Orange      (gul + rød)
  • Grønt          (gul + blå)
  • Fiolett         (blå + rød)

Tertiærfarger

Blandes sekundærfargene med hverandre, får vi tertiærfarger.

  • Rødbrun          (fiolett + orange)
  • Gulbrun          (grønn + orange)
  • Olivenbrun     (fiolett + grønn)

Andre faguttrykk

Komplementær farger er farger som står rett overfor hverandre i fargesirkelen. Blander vi dem sammen får vi grått. To komplementær farger trekkes mot hverandre, samtidig som de står i fullstendig motsetning til hverandre. Primær-fargene har sin komplementære farge i den sekundære. F.eks.

  • Gul – Fiolett
  • Rød – Grønn
  • Blå – Orange

Andre viktige uttrykk er:

  • Avtonning av farge er å gå fra en farge til en annen ved hjelp av mellomtoner. Det kan også bety at en gjør fargen lys eller mørk ved å tilsette hvitt eller svart.
  • Kulørte farger er alle farger med unntak av svart, grått og hvitt.
  • Gråskalaen (den akromatiske fargerekkefølge) er en skala fra svart til hvitt med forskjellige gråtoner imellom.
  • Lokalfarge er den farge ting har i ensartet lys, f.eks. dagslys
  • Metthet (fargestyrke – lyshetsgrad) er en betegnelse for hvor sterk kulør en farge har.
  • Ren farge (klar farge) er farge uten innslag av svart, grått eller hvitt.
  • Valør er uttrykk for fargens lyshets- og mørkhetsgrad. Hvitt er den lyseste fargen, og svart den mørkeste.

Materiale fargen skal gjenskapes på

Ikke alle farger lar seg redprodusere på alle typer materiale, noe som kan skape problemer når bildektor, plakater, t-shorter og give-aways skal lages med logo. F.eks. kan ikke gull-trykkes, så dette blir alltid en gul-farge variant.

Det samme problemet oppstår på Internett, da ikke alle maskiner, nettbrett og mobiler kjører en skjermoppløsning som gjør det mulig å gjenskape hele fargesirkelen. På nettet har vi såkalte “websikre” farger som er 256 farger som kan vises på alle digitale skjermer. Holder du deg til disse fargene roter du deg aldri opp i problemer når fargene skal gjengis.

Tenk derfor igjennom hvilket materiale den visuelle profilen og andre grafiske virkemidler du planlegger å gjennomføre skal gjenskapes på, slik at du er sikker på at fargene som velges lar seg reprodusere på en rimelig måte på disse materialene. Dette bare et lite praktisk råd som ikke har noe med fargelære å gjøre, men som påvirker vårt valg av farger.

Fargekostnad

Fargekostnaden angir hvor mye det koster ekstra å gjengi en farge på trykk. Når vi bruker digitale medier trenger vi aldri å tenke igjennom fargekostnaden, da digitale medier ikke priser presentasjonene etter hvor mange farger som benyttes. De grafiske mediene gjør imidlertid dette.

Skal du trykke noe må du betale etter hvor mange farger du ønsker å benytte. Dette fordi et trykkeri kan bare trykke en farge av gangen. Ønsker du å legge til en rød logo på en side med svart tekst, må trykkeriet først trykke alt det svarte på siden. Før alle sidene igjen kjøres igjennom trykkeriet for å trykke den røde logoen på siden. Ønsker du å bruke 3 farger, må alle sidene kjøres tre ganger igjennom pressen. Velger du 4 farger kan du i prinsippet trykke så mange farger du ønsker, da alle farger i fargesirkelen kan fremstilles ved å kombinere CMYK fargene (4 farger). Du betaler derfor aldri for trykk av 4 farger, uansett om du bruker 100 eller 1000 forskjellige farger i en presentasjon. 

Fargepalett

Fargepaletten er en oversikt over de fargene som virksomheten har valgt å bruke i sin visuelle profil. Før de endelige fargevalgene gjøres må man ikke bare tenke på hvilken betydning og påvirkningskraft de ulike fargene har, men de må også testes med hensyn til bruk og det må utarbeides klare retningslinjer for bruken av dem på ulike fargebakgrunner og materialer. Ulik papirkvalitet krever f.eks. ofte ulike fargekoder.

PMS, CMYK og RGB

Fargene man velger må defineres ut i fra tre ulike fargesystemer med ulike fargekoder for å være sikker på at fargene blir gjengitt korrekt i alle sammenhenger. Disse tre fargesystemene og fargenekodene er:

  1. PMS (spesialfarge),
  2. CMYK (firefargetrykk offset) – brukes alltid når vi snakker om trykk
  3. RGB (skjermbasert) – brukes normalt når vi snakker om digitale medier

Hvite flater

Hvite flater gir deg en rekke muligheter . Ingenting gir så fin kontrast på “det støyfulle og fargesprakende

Internett som en side hvor hvite flater er brukt bevisst og riktig. Tenk deg bare hvor stor oppmerksomhet du ville ha fått ved å rykke inn den blank side i Aftenposten eller hvis oppstartssiden til SOL var helt hvit med kun noen få ord/linker i det ene hjørnet.

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskinerFargespråket og fargebruk >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Nettside og nettsted
  • Domene
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Før du starter utviklingen av et eget nettsted
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Nettsted plan (mål, strategi og tiltak)
  • Nettstedets mulige bruksområder
  • Nettstedets målgruppe
  • Nettstedets målsetting
  • Nettstedstrategi
  • Nettstedets posisjon i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets teknisk plattformstrategi
  • Nettstedets utformingstrategi
  • Brukeropplevelse (UX – Design)
  • Brukergrensesnittdesign (UI – design) og brukervennlighet (usability)
  • Morville – modellen (påvirkningforhold i brukeropplevelse)
  • Gestalt teoriene
  • Nettsidens struktur
  • Responsiv design
  • Nettsidens navigasjonsmeny
  • Prototype
  • Ta hensyn til hvordan vi leser på skjerm
  • Nettsidene må skrives for både mennesker og datamaskiner
  • Farge og fargelære
  • Fargespråket og fargebruk
  • Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)
  • Nettstedets typografi (bruk av fonter og tekst)
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Angrepsvinkel for budskapet
  • Overskriften er halve jobben!
  • Brødteksten
  • Nettstedet må integreres med sosiale medier
  • Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Du leser nå artikkelserien: Visuell profil

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << StilmanualFargespråket og fargebruk >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Visuell profil
  • Hvorfor ha en visuell profil?
  • Utviklingen av visuell profil
  • Symboler i markedsføring og ledelse
  • Stilmanual
  • Farge og fargelære
  • Fargespråket og fargebruk
  • Firmalogo og logo design
  • Mønster og skrifttyper
  • Bilder og fotobank
  • Selskapsmotto, slagord, slogan og maskot
  • Papir og formater
  • Skilting og uniformering av lokale
  • Bildekor
  • Uniform og kleskode
  • Du leser nå artikkelserien: Budskap >> Layout

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Design<< Layout og designprinsipperFargespråket og fargebruk >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Design
  • Layout og designprinsipper
  • Farge og fargelære
  • Fargespråket og fargebruk
  • Formgivning og formteori
  • Formgivning og rom, volum, dybde og 3D effekter
  • Stil og uttrykk i formgivning
  • Bruk av grafikk (bilder og illustrasjoner)
  • Gestalt teoriene