Lesetid (240 ord/min): 6 minutter
Farger er ett av de sterkeste virkemidlene vi har.
Alle mennesker liker farger
Barn elsker alle variasjoner av blått, grønt, gult og oransje – når fargene bare er sterke å lysende.Alle mennesker liker farger. Men alle liker ikke alle farger like godt – og alle liker ikke de samme fargene. De fleste mennesker har en yndlingsfarve. En rekke undersøkelser med fargeprøver har vist at de fleste foretrekker blått, rødt og grønt – i denne rekkefølgen.
Ha et bevisst forhold til disse lærdommene når du skal velge farger til elementene dine. Glem ikke at fargene har en signaleffekt og en psykologisk virkning på mottakeren. Glemmer du dette kan du risikere at budskapet blir misforstått, eller at det ikke blir tatt alvorlig. Fargebruken må alltid stå til budskapet.
Hva er en farge?
En farge kan ikke beskrives som en målbar form. Den er relativ både når det gjelder utseende og virkning.
Farger er lys med forskjellige bølgelengde. Lyset spaltes ved at noen lysstråler blir absorbert og noen reflektert fra gjenstandene rundt oss. Sammensetningen av lysstrålene er grunnlaget for fargeopplevelsen.
Når man oppfatter en farge, betyr ikke det at alle ser den samme fargen på samme måte. Fargeopp-fattelsen er avhengig av lysinntrykket i selve hjernen og sinnsstemningen man er i. Øyets lysfølsomhet er også bestemmende for oppfattelsen. Noen mennesker er fargebilde, dvs. at de ikke kan skjelne alle farger.
Fargesirkelen
For å kunne utnytte fargene på best måte er det i flere hundre år gjort forsøk på å sette dem inn i et system. Selve fargeopplevelsen har det ikke vært mulig å systematisere, men fargestoffene kan vi sette inn i et skjema som kalles fargesirkelen. Her er fargene satt opp i samme rekkefølge som i spekteret og deretter føyd inn i en sirkelform. Dette er gjort på en slik måte at man skal kunne gå fra en farge til neste i skalaen uten at man får sterke kontraster. Fargesirkelen bygger på de tre grunnfargene, også kalt primærfarger.
Primærfargene
* Rødt – gult – blått (Magneta – Sitron – Cyan)
Primærfargene er rene farger som ikke kan fremstilles ved å blande andre farger.
Det naturlige fargesystemet (NCS) bygger på fire grunnfarger; gult, rødt, blått og grønt.
Vi konsentrerer hos her om det fargesystemet som baserer seg på tre grunnfarger.
Sekundærfargene
Blander man primærfargene med hverandre, får vi sekundære farger.
- Orange (gul + rød)
- Grønt (gul + blå)
- Fiolett (blå + rød)
Tertiærfarger
Blandes sekundærfargene med hverandre, får vi tertiærfarger.
- Rødbrun (fiolett + orange)
- Gulbrun (grønn + orange)
- Olivenbrun (fiolett + grønn)
Andre faguttrykk
Komplementær farger er farger som står rett overfor hverandre i fargesirkelen. Blander vi dem sammen får vi grått. To komplementær farger trekkes mot hverandre, samtidig som de står i fullstendig motsetning til hverandre. Primær-fargene har sin komplementære farge i den sekundære. F.eks.
- Gul – Fiolett
- Rød – Grønn
- Blå – Orange
Andre viktige uttrykk er:
- Avtonning av farge er å gå fra en farge til en annen ved hjelp av mellomtoner. Det kan også bety at en gjør fargen lys eller mørk ved å tilsette hvitt eller svart.
- Kulørte farger er alle farger med unntak av svart, grått og hvitt.
- Gråskalaen (den akromatiske fargerekkefølge) er en skala fra svart til hvitt med forskjellige gråtoner imellom.
- Lokalfarge er den farge ting har i ensartet lys, f.eks. dagslys
- Metthet (fargestyrke – lyshetsgrad) er en betegnelse for hvor sterk kulør en farge har.
- Ren farge (klar farge) er farge uten innslag av svart, grått eller hvitt.
- Valør er uttrykk for fargens lyshets- og mørkhetsgrad. Hvitt er den lyseste fargen, og svart den mørkeste.
Materiale fargen skal gjenskapes på
Ikke alle farger lar seg redprodusere på alle typer materiale, noe som kan skape problemer når bildektor, plakater, t-shorter og give-aways skal lages med logo. F.eks. kan ikke gull-trykkes, så dette blir alltid en gul-farge variant.
Det samme problemet oppstår på Internett, da ikke alle maskiner, nettbrett og mobiler kjører en skjermoppløsning som gjør det mulig å gjenskape hele fargesirkelen. På nettet har vi såkalte “websikre” farger som er 256 farger som kan vises på alle digitale skjermer. Holder du deg til disse fargene roter du deg aldri opp i problemer når fargene skal gjengis.
Tenk derfor igjennom hvilket materiale den visuelle profilen og andre grafiske virkemidler du planlegger å gjennomføre skal gjenskapes på, slik at du er sikker på at fargene som velges lar seg reprodusere på en rimelig måte på disse materialene. Dette bare et lite praktisk råd som ikke har noe med fargelære å gjøre, men som påvirker vårt valg av farger.
Fargekostnad
Fargekostnaden angir hvor mye det koster ekstra å gjengi en farge på trykk. Når vi bruker digitale medier trenger vi aldri å tenke igjennom fargekostnaden, da digitale medier ikke priser presentasjonene etter hvor mange farger som benyttes. De grafiske mediene gjør imidlertid dette.
Skal du trykke noe må du betale etter hvor mange farger du ønsker å benytte. Dette fordi et trykkeri kan bare trykke en farge av gangen. Ønsker du å legge til en rød logo på en side med svart tekst, må trykkeriet først trykke alt det svarte på siden. Før alle sidene igjen kjøres igjennom trykkeriet for å trykke den røde logoen på siden. Ønsker du å bruke 3 farger, må alle sidene kjøres tre ganger igjennom pressen. Velger du 4 farger kan du i prinsippet trykke så mange farger du ønsker, da alle farger i fargesirkelen kan fremstilles ved å kombinere CMYK fargene (4 farger). Du betaler derfor aldri for trykk av 4 farger, uansett om du bruker 100 eller 1000 forskjellige farger i en presentasjon.
Fargepalett
Fargepaletten er en oversikt over de fargene som virksomheten har valgt å bruke i sin visuelle profil. Før de endelige fargevalgene gjøres må man ikke bare tenke på hvilken betydning og påvirkningskraft de ulike fargene har, men de må også testes med hensyn til bruk og det må utarbeides klare retningslinjer for bruken av dem på ulike fargebakgrunner og materialer. Ulik papirkvalitet krever f.eks. ofte ulike fargekoder.
PMS, CMYK og RGB
Fargene man velger må defineres ut i fra tre ulike fargesystemer med ulike fargekoder for å være sikker på at fargene blir gjengitt korrekt i alle sammenhenger. Disse tre fargesystemene og fargenekodene er:
- PMS (spesialfarge),
- CMYK (firefargetrykk offset) – brukes alltid når vi snakker om trykk
- RGB (skjermbasert) – brukes normalt når vi snakker om digitale medier
Hvite flater
Hvite flater gir deg en rekke muligheter . Ingenting gir så fin kontrast på “det støyfulle og fargesprakende“
Internett som en side hvor hvite flater er brukt bevisst og riktig. Tenk deg bare hvor stor oppmerksomhet du ville ha fått ved å rykke inn den blank side i Aftenposten eller hvis oppstartssiden til SOL var helt hvit med kun noen få ord/linker i det ene hjørnet.
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettstedDu leser nå artikkelserien: Visuell profil
Du leser nå artikkelserien: Budskap >> Layout