Domene og webhotell fra OnNet.no

I denne artikkelserien lærer du hva distribusjon er og hvordan du skal gå frem for å benytte distribusjon som ett konkurransevirkemiddel i virksomhetens markedsføringsmiks.

Hva er distribusjon?

Distribusjon er prosessen med å gjøre et produkt eller en tjeneste tilgjengelig for sluttbrukeren eller kunden. Denne prosessen inkluderer alle aktiviteter som er nødvendige for å flytte produkter fra produsenten til sluttkunden, inkludert lagring, transport,  håndtering og overføring av eiendomsretten.

Effektiv distribusjon er avgjørende for å sikre at produktene når kundene til rett tid, sted og i god stand. Distribusjon er en kritisk komponent i enhver forretningsmodell, da distribusjonen skal sikre at produktene når kundene på en effektiv og kostnadseffektiv måte.

Valg av distribusjonskanaler og strategier bør være nøye tilpasset produktets natur, markedets behov og selskapets overordnede forretningsmål. Ved å forstå og implementere de riktige distribusjonspraksisene, kan selskaper oppnå bedre markedsdekning, høyere kundetilfredshet.

Definisjon >> Distribusjon

Innenfor markedsføringlitteraturen defineres distribusjon som:

alle aktiviteter og tiltak en bedrift setter i verk for å utforme og påvirke varestrømmen fra produsent til den endelige bruker.

Direkte og indirekte distribusjon

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.