Hjem Sponsing

Sponsing

Sponsing

Sponsing er et kommunikasjonsvirkemiddel i virksomhetens promotion-mix, og har som mål å løse definerte kommunikasjonsoppgaver.

Formålet med sponsorvirksomhet (sponsing)

Å bygge merkevarer er dyrt. Hvis virksomheten kan ”låne” merkeverdi fra andre gjennom sponsing av dem bør virksomheten gjøre det.

Hvordan virker sponsing?

Sponsing går ut på å prøve å overføre assosiasjonene folk (en målgruppe) har til et sponsorobjekt (f.eks. en superstjerne eller fotballag) til sponsorens egen merkevare.

Hvordan måle effekten av sponsing?

En gjennomgang av hvordan vi kan måle effekten av sponsing som kommunikasjonsviremiddel.

Clarity og fit (samsvar) – måleparametre for å måle sponsor effekten

Effekten av sponsorvirksomheten er avhengig av at publikum har en klar forståelse av en bedrifts budskap, og at de forstår hvorfor A sponser B