agenturer.no

Like viktig som å definere målgruppen skikkelig, er det at du har en plan for hvordan du skal klare å få tak i e-postadressene til denne målgruppen. Har du ikke deres e-postadresse, er det også umulig å sende ut en e-post til dem.

E-postlisten med e-postadressene du skal sende ut, er selve grunnmuren i ethvert e-postmarkedsføringprogram. Uten en skikkelig e-postliste er det umulig å oppnå gode resultater gjennom utsendelse av nyhetsbrev og e-postkampanjer. Du trenger derfor en strategi for hvordan du skal få tak i og vedlikeholde denne e-postlisten.

Kjøpe eller bygge opp egne e-postlister?

Her står valget mellom å:

  1. kjøpe/leie eksisterende mailinglister
  2. bygge opp sine egne
Annonse

Ikke kjøp lister med kontakter

Mange tror den enkleste måten å komme igang med e-postmarkedsføring er å kjøpe en e-postliste fra andre, slik at de kan starte med e-postadressene et stort antall potensielle kunder. Selv om dette kanskje høres ut som en god strategi for dem som ikke sitter på store e-postlister, er dette IKKE å anbefale. Den eneste farbare vei er å bygge opp sine egne lister.

Det er flere gode grunner til at du ikke bør kjøpe e-postlister:

  • Kjøpte lister har som regel dårlig kvalitet. De er ofte utdaterte, noe som medfører at en stor del av e-postene ikke når fram. Dette er en av de vanligste indikatorer på at avsender driver med spam (søppelpost), noe som kan slå tilbake på leverandøren av e-postsystemet ditt. Av denne grunn forbyr mange e-postsystemleverandører kjøpte lister.
  • Kjøpte lister er ofte solgt til mange, og mottakeren har ikke bedt om å få nyhetsbrev fra deg. Du blir av den grunn fort oppfattet som en spammer av mottakerne, noe som kan ødelegge ditt omdømme i markedet. Samtidig som noen av dem vil kontakte forbrukerombudet og andre organer med beskyldninger om spamming.
  • Kjøpte e-postlister inneholder dessuten som som regel generelle e-postadresser som post@bedrift.no eller support@bedrift.no. Dette fordi det er ulovelig i Norge å samle inn personifiserte e-postadresser (f.eks. ola @ nordmann.no). Noe som gjør det vanskelig for deg å kjøpe e-postlister med e-postadresser som når de personene du ønskr skal lese nyhetsbrevet ditt. Slike lister gir derfor en svært lav åpnings- og klikkrate, samtidig som de ofte blir slettet ulest med en gang
  • Selv om din kjøpte e-postliste kan inneholde mange personlige e-postadresser, er det ifølge norsk lov ikke tillatt å sende e-post med markedsføringbudskap til disse

Hvordan bygge opp egne e-postlister?

All erfaring viser at de mest effektive listene er de du bygger opp selv. Noe som kan gjøres på mange måter.

Det vanligste er å samle sammen e-postadressene til dine eksisterende kunder, ansatte, partnere og leverandører. Gå igjennom ditt økonomi/regnskapssystem, CRM system, Outlook og andre elektroniske medier du måtte ha. De fleste av disse systemene har en eller annen form for eksport funksjon.

Finn ut hvordan du kan få eksportert disse e-postadressene ut som en kommaseparert tekst fil, CRV fil eller som en Excel regneark fil. De aller fleste e-post markedsførings programmer klarer å importere e-postadresser fra disse filformatene.

Annonse

Påmeldingsskjema i hjemmesidene dine

Sett inn et påmeldingsskjema i alle sidene på hjemmesidene dine, hvor interessenter kan melde seg på din e-postliste ved å oppgi sin e-postadresse, med eller uten tilleggsinformasjon. Dette er den enkleste og billigste måten å skaffe seg nye e-postadresser til ditt e-postmarkedsførings program, og er en full lovlig teknikk.

E-postmarkedsføringprogrammet MailOnNet har f.eks. en egen funksjon for å lage slike påmeldingsskjemaer. Programmet lager kodene du trenger ferdig. Det eneste du trenger er å kopiere HTML-kodene og sette dem inn der du selv ønsker i hjemmesidene dine.

Eksisterende økonomi og CMS systemer i virksomheten

For organisasjoner som ennå ikke har et oppegående system for e-postmarkedsføring, vil virksomhetens eksisterende økonomi- og CMS systemer være den viktigste kilden til e-postadressene du trenger til ditt e-postmarkedsføringprogram. De fleste regnskapsprogram, kundeoppfølgingprogram o.l. inneholder en eksport funksjon, hvor du kan eksportere kundedataene til en fil som du kan importere til ditt e-postmarkedsføringsystem. Å benytte e-postadressene fra slike systemer er fullt lovlig i Norge.

Annonse

Ansatte, leverandører, forhandlere, detaljister og medlemmer

Legg inn e-postadressen til alle ansatte, leverandører, forhandlere, detaljister og medlemmer hvis virksomheten har dette i din e-postliste. Sørg bare for at adressene er innhentet lovlig. Noen kan fritt legges til, mens andre krever mottakerens forhåndstillatelse. Disse e-postadressene er verdifulle, da disse mottakerne har interesse av din virksomhet og derfor ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer.

Outlook, Vista Mail, Windows Live Mail o.l. e-postklienter

De fleste moderne e-postklienter som Outlook og Windows Live Mail inneholder en kontaktliste hvor dem som sender deg en e-post bli automatisk lagt inn eller krever at du manuelt legger dem til. Disse kontaktlistene kan enkelt eksporteres i et .csv, .xml eller .txt format og importeres til e-postlisten du bruker som grunnmuren i ditt e-postmarkedsføringprogram. 

Annonse


E-postsignaturen

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg