Domene og webhotell fra OnNet.no

Like viktig som å definere målgruppen for dine nyhetsbrev skikkelig, er det at du har en plan for hvordan du skal klare å få tak i e-postadressene til denne målgruppen. Har du ikke deres e-postadresse, er det også umulig å sende ut en e-post til dem.

Epostlister
Photo by Brett Jordan

E-postlisten med e-postadressene du skal sende ut, er selve grunnmuren til ethvert e-postmarkedsføringprogram. Uten en skikkelig e-postliste er det umulig å oppnå gode resultater gjennom utsendelse av nyhetsbrev og e-postkampanjer. Du trenger derfor en strategi for hvordan du skal få tak i og vedlikeholde denne e-postlisten.

Kjøpe eller bygge opp egne e-postlister?

Her står valget mellom å:

  1. kjøpe/leie eksisterende mailinglister
  2. bygge opp sine egne

Ikke kjøp lister med kontakter

Mange tror den enkleste måten å komme i gang med e-postmarkedsføring er å kjøpe en e-postliste fra andre, slik at de kan starte med e-postadressene til et stort antall potensielle kunder. Selv om dette kanskje høres ut som en god strategi er dette IKKE å anbefale. Den eneste farbare veien er å bygge opp egne e-postlister.

Det er flere gode grunner til at du ikke bør kjøpe e-postlister:

  • Kjøpte lister har som regel dårlig kvalitet. De er ofte utdaterte, noe som medfører at en stor del av e-postene ikke når fram. Dette er en av de vanligste indikatorer på at avsender driver med spam (søppelpost), noe som kan slå tilbake på leverandøren av e-postsystemet ditt. Av denne grunn forbyr mange e-postsystemleverandører kjøpte lister.
  • Kjøpte lister er ofte solgt til mange, og mottakeren har ikke bedt om å få nyhetsbrev fra deg. Du blir av den grunn fort oppfattet som en spammer av mottakerne, noe som kan ødelegge ditt omdømme i markedet. Samtidig som noen av dem vil kontakte forbrukerombudet og andre organer med beskyldninger om spamming.
  • Kjøpte e-postlister inneholder dessuten som som regel generelle e-postadresser som post@bedrift.no eller support@bedrift.no. Dette fordi det er ulovlig i Norge å samle inn personifiserte e-postadresser (f.eks. ola @ nordmann.no). Noe som gjør det vanskelig for deg å kjøpe e-postlister med e-postadresser som når de personene du ønskr skal lese nyhetsbrevet ditt. Slike lister gir derfor en svært lav åpnings- og klikkrate, samtidig som de ofte blir slettet ulest med en gang.
  • Selv om din kjøpte e-postliste kan inneholde mange personlige e-postadresser, er det ifølge norsk lov ikke tillatt å sende e-post med markedsføringbudskap til disse.

Listeutveksling

Å bytte epostlister med andre er ulovlig og bør ikke benyttes. Det skaper bare masse misfornøyde mottakere som setter ut et dårlig navn og rykte om deg istedenfor å kjøpe noe.

Hvordan bygge opp en egen e-postliste?

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.