Innholdsfortegnelse
Hva er direkte markedsføring?
Direkte markedsføring , også kalt dialogmarkedsføring, målrettet markedsføring eller databasestyrt markedsføring, er en markedsføringsteknikk der bedrifter kommuniserer direkte med sine kunder uten mellomledd som medier og distributører, og hvor effekten måles direkte gjennom å fremtvinge en umiddelbar, målbar respons på et budskapet som presenteres.
Direkte markedsføring er imidlertid mye mer enn målrettet bruk av direkte reklame (postordre, adressert reklame m.m.), telefonsalg og e-postmarkedsføring.
Definisjon av direkte markedsføring
Legger vi til grunn definisjonen til den amerikanske bransjeorganisasjonen Direct Marketing Association kan begrepet direkte markedsføring defineres slik:
Et interaktivt markedsføringsystem hvor ett eller flere medier benyttes for å skape en målbar reaksjon
Definisjonen består av tre nøkkelbegreper som det er viktig å forstå betydningen av for å forstå hva direkte markedsføring egentlig er. Disse tre nøkkelbegrepene er:
- Et interaktivt markedsføringsystem
- Ett eller flere medier benyttes
- Skap en målbar respons
Et interaktivt markedsføringsystem
Målet med direkte markedsføring er å etablere direkte relasjoner med kundene via en løpende dialog (toveis- kommunikasjon) med kunden. Dette er en videreutvikling av tradisjonell massekommunikasjon som først og fremst er en enveisflyt av reklamemeddelelser til kundene fra selgerne.