Domene og webhotell fra OnNet.no

I denne artikkelserien lærer du hva direkte markedsføring er og hvordan du skal gå frem for å benytte denne markedsføringsteknkken med suksess.

Direkte markedsføring

Hva er direkte markedsføring?

Direkte markedsføring , også kalt dialogmarkedsføring, målrettet markedsføring eller databasestyrt markedsføring, er en markedsføringsteknikk der bedrifter kommuniserer direkte med sine kunder uten mellomledd som medier og distributører, og hvor effekten måles direkte gjennom å fremtvinge en umiddelbar, målbar respons på et budskapet som presenteres.

Direkte markedsføring er imidlertid mye mer enn målrettet bruk av direkte reklame (postordre, adressert reklame m.m.), telefonsalg og e-postmarkedsføring.

Definisjon av direkte markedsføring

Legger vi til grunn definisjonen til den amerikanske bransjeorganisasjonen Direct Marketing Association kan begrepet direkte markedsføring defineres slik:

Et interaktivt markedsføringsystem hvor ett eller flere medier benyttes for å skape en målbar reaksjon

Definisjonen består av tre nøkkelbegreper som det er viktig å forstå betydningen av for å forstå hva direkte markedsføring egentlig er. Disse tre nøkkelbegrepene er:

  1. Et interaktivt markedsføringsystem
  2. Ett eller flere medier benyttes
  3. Skap en målbar respons

Et interaktivt markedsføringsystem

Målet med direkte markedsføring er å etablere direkte relasjoner med kundene via en løpende dialog (toveis- kommunikasjon) med kunden. Dette er en videreutvikling av tradisjonell massekommunikasjon som først og fremst er en enveisflyt av reklamemeddelelser til kundene fra selgerne.

Ett eller flere medier benyttes

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss