Domene og webhotell fra OnNet.no

Beskyttet innhold!

De to første sidene kan du lese gratis. Deretter må du tegne et årsabonnement og være logget inn for å lese våre fagartikler. Her finner du mer enn 3.000 fagartikler og 100 e-bøker innen merkantile fag.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, alle våre artikkelserier og e-bøker.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 2 av 5 artikler om Dekningspunktanalyse

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
nullpunkt
Dekningspunkt, break-even og nullpunkt-analyse er tre betegnelser som betyr det samme.

Nullpunktet er definert som:

den omsetningen som fører til at resultatet blir null

Det vil si at dekningsbidraget akkurat dekker de faste kostnadene. Nullpunktet kan beregnes i antall enheter eller i omsetningkroner.

Dekningspunkt i antall enheter beregnes slik:

Faste totale kostnader
Dekningsbidrag

For å finne dekningspunktet i kroner må følgende beregning foretas:

Faste totale kostnader
Dekningsgrad (DG)

Denne beregningen gjelder dersom dekningsgraden er beregnet som et forholdstall. Hvis dekningsgraden er beregnet i prosent (%), må det multipliseres med 100 over brøkstreken.

Du leser nå artikkelserien: Dekningspunktanalyse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG)Risikomargin og dekningpunktanalyse >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG)
  • Dekningspunkt/ Break-even (nullpunkt)
  • Risikomargin og dekningpunktanalyse
  • Dekningsdiagram
  • Dekningspunktanalyse ved flervareproduksjon
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.