4 tips for en effektiv start på dagen

En god start på dagen

Å ha en god start på dagen kan være avgjørende for hvordan arbeidsdagen vil bli. Noen har kanskje tunge oppgaver som krever mye tenking og konsentrasjon. Enten det er i form av problematikk knyttet til personalet eller analyser og økonomi, så må man ha hodet på plass og være fullt fokusert på det man driver med. Spørsmålet blir dermed: – Hva kan du selv gjøre for å få en god start på dagen?

1.   God søvn med riktig overmadrass

Nok hvile og riktig hvile er det mest kritiske punktet for å våkne opp uthvilt og klar for dagens gjøremål. Nok hvilke vil si 7-8 timers søvn for voksne og 9-11 timer for barn. For å få riktig hvile er det viktig å velge en god god seng, med riktig overmadrass. Det skaper de beste forholdene for en god natt søvn. At du fokuserer på dette er viktig, da nok søvn gjør at du tenker klarere, reagerer raskere, konsentrerer deg bedre og løser problemer lettere. Er du trøtt, er du mindre produktiv på jobb, og du har høyere risiko for trafikkulykker. Tar du et Google søk finner du en mengde nettsteder, f.eks. bedrenaetter.no, som tilbyr deg en god seng med riktig overmadrass. 

2.   Vent med å bruke telefonen

Mange ligger i sengen om kvelden og scroller på mobilen. Med en ekstra god seng og overmadrass, er det ikke rart at man vil bruke mye tid her. Når du våkner om morgenen, bør du derimot unngå det. Det kan være lurt å vente minst 10 min før du sjekker telefonen når du våkner. Det første du ser og gjør om morgenen kan sette tonen for hele dagen. Å starte med å sjekke innboksen kan derfor føre til stress.

3.   Drikk nok vann

Når du våkner om morgenen er det lurt å drikke ½ til 1 liter med vann innen du inntar noe som helst annet, enten det er kaffe eller frokost. Hvis du trenger noen få ekstra minutter på din gode overmadrass, kan det være lurt å ha en flaske med vann på nattbordet. Det vil hjelpe til med å rense kroppen og holde deg hydrert. Du bør helst vente en time eller to med å drikke kaffe, da dette kan føre til hyperaktivitet og at du føler deg ekstremt trøtt senere på dagen. En voksen person trenger mellom 2-2,5 liter vann hver dag.

4.   Beveg deg

Det kan være fristende å bli lenge i senga om morgenen med en deilig seng og overmadrass. Som alle vet, er bevegelse alltid bra, og en liten gåtur om morgenen kan gjøre underverker for kropp og hode. Enten du går 10 minutter rundt kvartalet med hunden eller gjennomfører en god styrkeøkt før jobb, så vil dette øke energinivået og føre til en kvikk oppvåkning. Samtidig kan det være lurt å legge inn korte gåturer i frisk luft i løpet av arbeidsdagen, selv om det bare er en runde rundt kontorbygningen.

Nyheter (interne og eksterne)

Nyheter (interne og eksterne)

Dette er artikler som er skrevet av en av våre bidragsytere. Som regel er dette noen i redaksjonen, men det kan også være en student, lærer, forfatter eller andre samarbeidspartnere som leverer innhold til oss.