Innholdsfortegnelse
Hva er en fokusgruppe?
Fokusgruppe, også kalt gruppesamtale, er en forskningsmetode som går ut på å samle sammen en gruppe mennesker til en diskusjon om et tema eller problemfelt man ønsker å kartlegge/studere i dybden.
Samtalen gjennomføres av en moderator som styrer diskusjonen mellom 6 – 12 personer(gruppemedlemmer) og sørger for at alle deltar. Hvilke emner innen det valgte temaet som skal diskuteres og samtalens struktur er angitt i en intervjuguide som moderatoren bruker som sitt styringsverktøy.
En fokusgruppe ligner på mange måter på debattprogrammer på TV, hvor programledernes oppgave er å styre debatten og sørge for at deltakerne ikke sporer helt av fra det emnet som skal diskuteres.
Formål
Formålet med en fokusgruppe er å utforske og forstå deltakernes oppfatninger, holdninger og erfaringer om teamet gruppen diskuterer. Målet er å generere innsikt gjennom dynamikken i gruppediskusjonen. Dette gjennom å samle inn rik kvalitativ data fra flere perspektiver samtidig.
Når bruker vi en fokusgruppe?
Fokusgrupper er et spesielt hensiktsmessig verktøy i de situasjonene vi ønsker å:
- Avdekke (latente) holdninger og kollektive meninger
- Danne seg et bilde av hvilken kontekst meningene dannes innenfor.
- Måle aksept for nye produkter, tjenester, konsepter eller ideer
- Måle kunnskap
- Kartlegge målgrupper og segmenter
- Kartlegge konkurrenter eller svakheter ved produktet/organisasjonen
- Kartlegge muligheter og trusler i omgivelsene
- “Måle” fler-dimensjonale variabler
- Forutsi fremtiden.
Fordeler og ulemper ved fokusgrupper
Bruk av fokusgruppe har som alle andre metoder en rekke åpenbare fordeler og ulemper. Det gjelder derfor å skaffe seg et realistisk bilde av hva som er mulig å få til gjennom en fokusgruppe, og hva som er umulig. I motsatt fall kan du risikere å bruke masse penger på noe som gir minimale resultater.
I fokusgrupper gjelder de samme reglene som i alle andre sosiale grupper, de vil følge de samme prosessene og gruppen vil bestå av de samme elementene som i alle andre sosiale grupper.
Fordeler
De største fordelene ved å benytte en fokusgruppe er:
- Dyptgående Innsikt: Gir rik og detaljert informasjon om deltakernes oppfatninger og erfaringer.
- Interaksjon: Gruppens dynamikk kan føre til nye innsikter gjennom diskusjon og refleksjon.
- Fleksibilitet: Moderator kan tilpasse spørsmål og utforske nye temaer som dukker opp.
- Effektivitet: Samler inn data fra flere deltakere samtidig.
Ulemper
De største ulempene ved å benytte fokusgruppe er: