Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er due diligence?

Due Diligence er en grundig undersøkelse eller revisjon av selskapet som gjennomføres av en ekstern aktør før en betydelig avtale, investering, eller forretningsbeslutning tas, for å sikre at alle relevante fakta er korrekt forstått og vurdert.

Hva er due diligence?

Selve begrepet “due diligence” kan defineres som ”en tidsbegrenset undersøkelse, basert på forhåndsdefinerte kriterier, av omstendigheter vedrørende et selskap for å verifisere at de forutsetningene en transaksjon bygger på er tilstede, med det mål å avdekke risikoforhold og for å kontrollere at transaksjonen lar seg gjennomføre”.

Formålet med due diligence

For en investor og lånegiver er en due diligence et verktøy de benytter for å vurdere hvilken risiko de tar i forhold til fortjenestemulighetene. Verktøyet brukes til:

å avdekke RØDE flagg som forteller dem at de bør trekke seg fra avtalen og for å gi dem bedre forhandlingskort i verdsettelsen av selskapet (sikre verdien og avdekke risikoen som er forbundet med investeringen).

Litt mer konkret kan vi si at due diligence er et verktøy som brukes for å:

  • Identifisere risikoer: Avdekke potensielle økonomiske, juridiske, operasjonelle, eller regulatoriske risikoer forbundet med avtalen.
  • Bekrefte informasjon: Sikre at alle presenterte data og informasjon er nøyaktige og pålitelige.
  • Forhandle vilkår: Gi grunnlag for å justere avtalevilkår basert på funnene, som kan påvirke pris, ansvar, og andre kontraktsmessige vilkår.
  • Overholde lover og regler: Sikre at alle relevante lover og forskrifter overholdes i prosessen.

Det overordnede målet er:

  • Å underbygge og bekrefte de forutsetninger som verdivurderingen og den underliggende avtalen er basert på.
  • Å fokusere på potensielle problemområder og dermed redusere risikoen for uforutsette tap etter at transaksjonen er gjennomført.
  • Å bidra til å øke oppdragsgiverens kunnskap om økonomiske forhold i virksomheten, herunder kritiske suksessfaktorer, samt styrker og svakheter.

Etter norsk rett må denne praksisen blant annet sees i sammenheng med en kjøpers plikt til å undersøke kjøpegjenstanden, og en selgers plikt til å gi korrekt opplysninger om salgsobjektet.

Viktige spørsmål en due diligence normalt skal gi svar på er:

Verifikasjon av faktiske forutsetninger som en investor/kjøper bygger på, f.eks:

  • Er viktige avtaler på plass og faktisk bindende for partene?
  • Har selskapet rettslig beskyttelse for sin teknologi?
  • Er aksjekapitalen som forutsatt?
  • Verifikasjon av transaksjonsstruktur
  • Vurdering av underliggende reell inntjening (kan avvike betydelig fra regnskapet)
  • Likviditet og budsjettoppfølging etc.

Identifisere særskilte risiko forbundet med selskapet, f.eks:

  • Er “kronjuvelene” pantsatt som sikkerhet under en tvilsom låneavtale?
  • Har de ansatte tilstrekkelig konfidensialitetsavtaler?
  • Er de ansatte misfornøyd med arbeidsplassen sin?
  • Er selskapet avhengig av en eller noen få avtaler som kan termineres?
  • Er selskapet avhengig av en eller noen få ansatte?
  • Forurenser selskapet miljøet?

Identifisere problemer med gjennomføringen av transaksjonen, f.eks:

  • Finnes det aksjonæravtaler som kan gi minoritetsaksjonærer rett til å hindre en transaksjon?
  • Finnes det change of control-bestemmelser i viktige avtaler?
  • Utløser et kjøp særskilte rettigheter for minoritetsaksjonærer eller andre?
  • Konkurranserettslige/konsesjonsforhold
  • Forholdet til ansatte

Bruk av due diligence

Å gjennomføre en due diligence er noe ledelsen alltid bør vurdere når de skal starte eller revurdere sin strategiske planlegging. Dette er noe som som kommer her i tillegg til virksomhetens egen interne situasjonsanalyse. Til sammen danner situasjonsanalysen og due dilligence beslutningsgrunnlaget for den strategiske planleggingen.

Due diligence blir hovedsakelig foretatt i følgende tilfeller:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss