Nesten siden tidenes start har vi mennesker spilt og konkurrert mot hverandre. Spill og gambling har vært en del av menneskeheten siden paleolittiske tid, for mer enn 3 millioner år siden.
Innholdsfortegnelse
Hva er underholdning?
Underholdning er aktiviteter, opplevelser eller innhold som har som formål å gi glede, avkobling eller fornøyelse til mennesker. Det finnes mange former for underholdning, da alt som underholder oss og fanger vår oppmerksomhet og interesse kan betraktes som underholdning. Klassiske eksempler på underholdning er spill, leker, fester, tivoli, sirkus, sport, kino. teater, tv-titting og konserter.
Underholdning kan være både passiv, som å se en film, eller aktiv, som å spille et spill eller delta i en sport.
Underholdning kjennetegnes normalt av at vi har noen aktive utøvere og et passivt publikum. Publikum er de som blir underholdt, mens utøverne er dem som skaper underholdningen. Dette skillet er imidlertid ikke absolutt, da utøverne selv kan skape underholdningen i mange tilfeller. F.eks. er dette tilfelle når vi danser, driver med selskapsleker, sport og rollespill.
Siden det finnes så mange former for underholdning vil vi konsentrere oss om en type underholdning i denne artikkelserien, nemlig spill.
Hva er et spill?
Et spill er en strukturert aktivitet, ofte med regler, mål og interaksjon, som utføres for lek, konkurranse, utdanning eller underholdning. Spill kan være både fysiske og mentale, og de kommer i mange forskjellige former, fra enkle barnespill til komplekse strategiske spill.
Hovedformålet med et spill er å engasjere deltakerne på en måte som kan være morsom, utfordrende eller lærerik. Enkelte ganger spiller vi fordi spillet i seg selv er en prestasjon eller fordi vi ønsker å oppnå en belønning som spillet gir.
Spill kan spilles alene, i lag eller online; av amatører eller profesjonelle. Spill består ikke bare av aktører som deltar i spillet. Spillet kan også ha tilskuere som ikke deltar. Noe som er vanlig når vi går på en fotball kamp for å se vårt favorittlag spille.
Opprinnelse
Spill er ikke noe nytt fenomen. Arkiologer har funnet spill som tidsfestet til 2600 f.Kr. De første 6-kantede terningene kan dateres tilbake til 3000 år før Kristus. Kongespillet Ur, Senet og Mancala er noen av de eldste kjente spill.
I Kina var spillkort vanlig fra allerede 800 – tallet. Navnet casino kommer fra det Italienske ordet «casa». Dette var mindre hus som ble bygget i tilknytning til store villaer og som ble brukt til fest, dans og spill. Det første casino vi kjenner i dagens form, Ridotto, ble startet i Venezia i 1638.
Spillkategorier
Her er noen av de viktigste spillkategoriene:
Brettspill: Spill som spilles på et brett eller med brikker, som f.eks. Sjakk, Monopol, Rulett og Risk. Disse spillene involverer ofte strategi, flaks eller en kombinasjon av begge.
Kortspill: Spill som bruker kortstokker, som f.eks. Poker, Blackjack, Bridge, og Uno. Kortspill varierer fra rene flaksbaserte spill til strategispill der spillernes ferdigheter og beslutninger spiller en stor rolle.
Videospill: Digitale spill som spilles på en datamaskin, spillkonsoll, mobil eller annen elektronisk enhet. Disse spillene inkluderer alt fra actionspill og eventyrspill til simulatorer og strategispill. Populære eksempler er Fortnite, Minecraft, og The Sims.
Sportsspill: Fysiske spill og idretter som fotball, basketball, tennis, og sjakk (som også regnes som en sport på grunn av sin konkurransedyktige natur). I sportsspill konkurrerer spillere om å vinne ved å følge et sett med regler og bruke ferdigheter som styrke, utholdenhet eller strategi.
Puslespill: Spill som utfordrer spillerens evne til å løse problemer, som sudoku, kryssord, og Rubiks kube. Disse spillene fokuserer på mental oppgaveløsning og logisk tenkning.
Rollespill: Spill der deltakerne tar på seg roller som karakterer og spiller ut scenarioer i en fantasiverden. Disse kan være både digitale (som The Elder Scrolls eller Dungeons & Dragons) og fysiske bordspill.
Simuleringsspill: Spill som forsøker å etterligne virkelige situasjoner, som f.eks. The Sims (en simulering av liv) eller Flight Simulator (flysimulering). Disse spillene gir spillere muligheten til å utforske og interagere med virtuelle verdener som gjenskaper eller speiler aspekter av det virkelige liv.
Flerspillerspill: Spill der flere spillere deltar samtidig, enten konkurrerende eller samarbeidende. Dette inkluderer både brettspill og videospill som Mario Kart og World of Warcraft. I flerspillerspill spiller interaksjonen mellom deltakerne en sentral rolle.
Læring og pedagogiske spill: Spill som er designet for å undervise eller trene ferdigheter, som f.eks. spill for å lære matematikk, språk eller historie. Eksempler inkluderer Kahoot! og andre læringsspill.
Kjennetegn
Nøkkelkomponentene i spill er mål, regler, utfordring og vekselvirkning. Spill involverer generelt mental eller fysisk stimulering, eller begge deler. Mange spill bidrar til å utvikle praktiske ferdigheter og tjener som en form for trening.