Domene og webhotell fra OnNet.no

Lesetid (240 ord/min): 7 minutter

spill

Nesten siden tidenes start har vi mennesker spilt og konkurrert mot hverandre. Spill og gambling har vært en del av menneskeheten siden paleolittiske tid, for mer enn 3 millioner år siden.

Hva er underholdning?

Underholdning er aktiviteter, opplevelser eller innhold som har som formål å gi glede, avkobling eller fornøyelse til mennesker. Det finnes mange former for underholdning, da alt som underholder oss og fanger vår oppmerksomhet og interesse kan betraktes som underholdning. Klassiske eksempler på underholdning er spill, leker, fester, tivoli, sirkus, sport, kino. teater, tv-titting og konserter.

Underholdning kan være både passiv, som å se en film, eller aktiv, som å spille et spill eller delta i en sport.

Underholdning kjennetegnes normalt av at vi har noen aktive utøvere og et passivt publikum. Publikum er de som blir underholdt, mens utøverne er dem som skaper underholdningen. Dette skillet er imidlertid ikke absolutt, da utøverne selv kan skape underholdningen i mange tilfeller. F.eks. er dette tilfelle når vi danser, driver med selskapsleker, sport og rollespill.

Siden det finnes så mange former for underholdning vil vi konsentrere oss om en type underholdning i denne artikkelserien, nemlig spill.

Hva er et spill?

Et spill er en strukturert aktivitet, ofte med regler, mål og interaksjon, som utføres for lek, konkurranse, utdanning eller underholdning. Spill kan være både fysiske og mentale, og de kommer i mange forskjellige former, fra enkle barnespill til komplekse strategiske spill.

Hovedformålet med et spill er å engasjere deltakerne på en måte som kan være morsom, utfordrende eller lærerik. Enkelte ganger spiller vi fordi spillet i seg selv er en prestasjon eller fordi vi ønsker å oppnå en belønning som spillet gir.

Spill kan spilles alene, i lag eller online; av amatører eller profesjonelle. Spill består ikke bare av aktører som deltar i spillet. Spillet kan også ha tilskuere som ikke deltar. Noe som er vanlig når vi går på en fotball kamp for å se vårt favorittlag spille.

Opprinnelse

Spill er ikke noe nytt fenomen. Arkiologer har funnet spill som tidsfestet til 2600 f.Kr. De første 6-kantede terningene kan dateres tilbake til 3000 år før Kristus. Kongespillet Ur, Senet og Mancala er noen av de eldste kjente spill.

I Kina var spillkort vanlig fra allerede 800 – tallet. Navnet casino kommer fra det Italienske ordet «casa». Dette var mindre hus som ble bygget i tilknytning til store villaer og som ble brukt til fest, dans og spill. Det første casino vi kjenner i dagens form, Ridotto, ble startet i Venezia i 1638.  

Spillkategorier

Her er noen av de viktigste spillkategoriene:

    1. Brettspill: Spill som spilles på et brett eller med brikker, som f.eks. Sjakk, Monopol, Rulett og Risk. Disse spillene involverer ofte strategi, flaks eller en kombinasjon av begge.

    2. Kortspill: Spill som bruker kortstokker, som f.eks. Poker, Blackjack, Bridge, og Uno. Kortspill varierer fra rene flaksbaserte spill til strategispill der spillernes ferdigheter og beslutninger spiller en stor rolle.

    3. Videospill: Digitale spill som spilles på en datamaskin, spillkonsoll, mobil eller annen elektronisk enhet. Disse spillene inkluderer alt fra actionspill og eventyrspill til simulatorer og strategispill. Populære eksempler er Fortnite, Minecraft, og The Sims.

    4. Sportsspill: Fysiske spill og idretter som fotball, basketball, tennis, og sjakk (som også regnes som en sport på grunn av sin konkurransedyktige natur). I sportsspill konkurrerer spillere om å vinne ved å følge et sett med regler og bruke ferdigheter som styrke, utholdenhet eller strategi.

    5. Puslespill: Spill som utfordrer spillerens evne til å løse problemer, som sudoku, kryssord, og Rubiks kube. Disse spillene fokuserer på mental oppgaveløsning og logisk tenkning.

    6. Rollespill: Spill der deltakerne tar på seg roller som karakterer og spiller ut scenarioer i en fantasiverden. Disse kan være både digitale (som The Elder Scrolls eller Dungeons & Dragons) og fysiske bordspill.

    7. Simuleringsspill: Spill som forsøker å etterligne virkelige situasjoner, som f.eks. The Sims (en simulering av liv) eller Flight Simulator (flysimulering). Disse spillene gir spillere muligheten til å utforske og interagere med virtuelle verdener som gjenskaper eller speiler aspekter av det virkelige liv.

    8. Flerspillerspill: Spill der flere spillere deltar samtidig, enten konkurrerende eller samarbeidende. Dette inkluderer både brettspill og videospill som Mario Kart og World of Warcraft. I flerspillerspill spiller interaksjonen mellom deltakerne en sentral rolle.

    9. Læring og pedagogiske spill: Spill som er designet for å undervise eller trene ferdigheter, som f.eks. spill for å lære matematikk, språk eller historie. Eksempler inkluderer Kahoot! og andre læringsspill.

Kjennetegn

Nøkkelkomponentene i spill er mål, regler, utfordring og vekselvirkning. Spill involverer generelt mental eller fysisk stimulering, eller begge deler. Mange spill bidrar til å utvikle praktiske ferdigheter og tjener som en form for trening.

De fleste spill har følgende kjennetegn:

  • Regler: Spill har faste regler som definerer hvordan spillet spilles, hva spillerne kan gjøre, og hva målet er.

  • Mål: De fleste spill har et mål eller en oppgave, enten det er å vinne, score poeng, fullføre en oppgave eller løse et problem.

  • Interaktivitet: Mange spill krever at spillerne interagerer med andre spillere eller med et spillmiljø, enten fysisk eller digitalt.

  • Konkurranse eller samarbeid: Noen spill er konkurransedrevet, hvor spillerne prøver å vinne over andre, mens andre er samarbeidsbaserte og krever at spillerne jobber sammen for å nå et felles mål.

Spill gir muligheter for underholdning, læring, sosial interaksjon, kreativitet, og utvikling av ferdigheter, og de kan tilpasses til nesten alle aldersgrupper og interesser.

Den formen for spill vi primært kommer til å ta for oss i denne artikkelserien er nettspill, dvs. spill som spilles på Internett, enten alene eller sammen med andre. Noen kjente nettspill er World of Warcraft, nettcasinoer og pokersider.

Hvorfor er spill populært?

Spill er populære av flere grunner. Mange av oss spiller spill fordi spillet gir oss et mål å jobbe mot og en følelse av å ha oppnådd noe når vi er ferdig. Spill hjelper oss å fokusere på det vi trenger for å vinne, noe som fører til av vi blir mer oppslukt og engasjert i det vi spiller. Dette kan gjøres ved bruk av f.eks. poeng, ledertavler, utfordringer og medaljer  som vi oppnår når spesifikke oppgaver er blitt utført.

Hva er gamification?

«Gamification» er en trend der vi bruker moro og spillelementer i en annen kontekst enn det vi er vant til for å øke brukerens opplevelse og kundelojalitet. Tinder er et godt eksempel på “gamification”. De har gjort det å søke etter en partner til noe vi vanligvis forbinder med et spill. Her sveiper man til venstre eller høyre på en logisk og lett måte. Noe som gjør at en lang og kjedelig prosess blir gjort om til en lek. Denne teknikken ser ut til å bli stadig mer populær på en rekke sosiale plattformer.

Internett har endret spillverden

I dag tar vi det som en selvfølge at det bare er å ta opp mobilen, åpne en app eller en nettside og deretter spille alt fra spilleautomater til live kasinospill. Likevel er det ikke mange år siden ingen kunne drømme om å spille noe annet en «Snake» på mobilen og det nærmeste du kunne komme nettbaserte spill var oppringte løsninger med spesiallagde programmer på en PC med en gigantisk monitor. Idag er mulighetene for spillinteresserte enorme.

Spillbransjen har idag flyttet sine eksisterende spill og opplevelser fra den fysiske verden til den digitale verden via Internett. De populære spillene er ikke endret. De spilles på samme måte som før, bare nå i digital form på skjermen din. Andre spill har gått igjennom en enorm transformasjon, hvor en rekke nye elementer er implementert for å øke underholdningsverdien og spenningen. Idag handler det om å skape spill som flytter grenser og skaper nye opplevelser. Utviklingen i spillindustrien er enorm og når 5G blir den gjeldende standarden vil tilbudet eksplodere ved at båndbredden (hastigheten) ikke lenger er noen flaskehals.

Det vil sannsynligvis alltid finnes et marked for de klassiske spillene, som poker eller realistiske spilleautomater, men samtidig vil vi helt sikkert se en fortsatt rivende utvikling innenfor spill som egentlig bare kan oppleves på nett. Så langt har egentlig spillprodusentene bare skrapt litt på overflaten i forhold til mulighetene som finnes.

Ta regelmessige pauser

Det er lett å bli ekstremt engasjert og glemme tiden når du finner et spill som fenger deg. Husk bare å ta en pause på minimum 10 minutter hver time. Bruk pausen til å bevege kroppen og få frisk luft. 

Unngå øyeslitasje ved å se bort fra skjermen og fokusere på et punkt langt borte minst en gang i halvtimen. Fysisk aktivitet trener også hjernen din, så du bør regelmessig komme deg ut av sofaen for å ta deg en jogge tur eller andre fysiske aktiviteter.

For best mulig uttelling for de små grå anbefaler vi at du velger en ny rute hver dag. Ved å ikke gjøre ting etter gammel vane utfordres hjernen mer, og du får mer ut av treningen din.