Domene og webhotell fra OnNet.no

Lesetid (240 ord/min): 3 minutter
Hva kan barn lære av spill?
Photo by Norbert Braun

Spill kan forbedre en rekke ferdigheter

Spill kan være en sunn og berikende fritidsaktivitet som kan gi spennende opplevelser, læring, vennskap og kreativ utfoldelse skriver Helse Norge på sidene sine.

Forskning viser at barn og ungdom kan lære en rekke ferdigheter og konsepter gjennom spill. For eksempel:

  1. Kognitive ferdigheter
  2. Sosiale ferdigheter
  3. Akademiske ferdigheter
  4. Teknologiske ferdigheter
  5. Motoriske ferdigheter
  6. Kreativitet og fantasi

Hva vi legger i disse begrepene kan forklares slik:

Kognitive ferdigheter

  • Problemløsning: Mange spill krever at barn løser gåter, tenker logisk, finner strategier og tar avgjørelser.
  • Kritisk tenkning: Spill kan utfordre barn til å tenke kritisk og vurdere ulike muligheter og utfall.
  • Strategisk tenking: Spill som f.eks. sjakk og Mindcraft utfordrer spillerne til å tenke flere trekk fremover, tenke logisk og vurdere risiko for å bli i stand til å vinne. Dette stimulerer til strategisk tenking. En verdifull egenskap å ha med seg videre i livet. 
  • Minne og konsentrasjon: Spill som krever husking av informasjon eller oppmerksomhet til detaljer kan forbedre hukommelse og konsentrasjon. 

Sosiale ferdigheter

  • Samarbeid: Flerspillerspill lærer barn å samarbeide, kommunisere og jobbe sammen mot et felles mål (samarbeider de ikke klarer de ikke å vinne).
  • Turtaking: Brettspill og andre gruppeaktiviteter lærer barna viktigheten av å vente på tur og respektere andres tur.
  • Empati og følelser: Noen spill kan hjelpe barn med å forstå og håndtere egne og andres følelser gjennom rollelek og sosiale interaksjoner.

Akademiske ferdigheter

  • Lesing og språk: Spill som krever lesing av instruksjoner, dialoger eller historier kan styrke leseferdighetene og ordforrådet. 
  • Matematikk: Mange spill involverer telling, tallgjenkjenning, og grunnleggende artimetikk, som kan styrk matematiske ferdigheter.
  • Geografi og historie: Pedagogiske spill kan lære barn om geografi, historie, vitenskap og andre fagområder på en engasjerende måte.

Teknologiske ferdigheter

  • Datakunnskaper: Videospill kan lære barn grunnleggende teknologiske ferdigheter, inkludert bruk av tastatur og mus, samt forståelse av grensesnitt.
  • Programmering: Enkelte spill og applikasjoner er designet for å lære barn grunnleggende programmeringsferdigheter.

Motoriske ferdigheter

  • Finmotorikk: Bruk av håndkontroller, tastatur og mus kan forbedre finmotoriske ferdigheter og hånd-øye-koordniasjon.
  • Grovmotorikk: Aktive spill og utendørs leker kan forbedre grovmotoriske ferdigheter, balanse og koordinasjon.

Kreativitet og fantasi

  • Skapende spill: Spill som tillater bygging, design eller historiefortelling kan fremme kreativitet og fantasifulle ferdigheter.
  • Rollelek: Rollespill kan hjelpe barn med å utforske forskjellige personligheter, scenarier og kreative uttrykk.

Hva må du tenke på når du skal velge spill?

Som du ser kan spill ha mange positive effekter på et barn hvis du velger et spill som passer for barnets alder og utviklingsnivå, og balansere spill med andre aktiviteter for å sikre en helhetlig utvikling. Dernest er det viktig at du som foreldre er involverer deg i barnets spilleaktiviteter slik at du kan veilede og støtte dem under læringen.

Ikke alle spill er positive for barn

Selv om barn og ungdom kan lære mye av spill er det ikke alle spill som er bra for barn og ungdom. For eksempel finnes det en del helsefarlige spill, og en mengde voldsspill kan skremme barnet og gjøre det urolig og aggressivt. Jeg anbefaler i denne sammenheng at du leser vår artikkel om hvilke spill barn bør unngå for å skaffe deg et fullstendig bilde av hvilke positive og negative sider et spill har for ditt barn.

Glem heller ikke at overdreven spilling kan føre til spilleavhengighet. Noe vi bør gjøre det vi kan for å unngå. 

Balanser fysiske spill med digitale spill

Barn trenger fysisk aktivitet for å utvikle seg fysisk og sosialt. Pass derfor på å kombiner fysiske spill (sportsaktiviteter), f.eks. fotball og håndball, med digitale spill. 

De fleste barn bruker i dag for mye tid foran en skjerm. Å tillate at ditt barn øker skjermtiden ved å tillate at de blir spillende flere timer hver dag gjør ikke situasjonen bedre. Barn og ungdom trenger å utvikle sine sosiale ferdigheter og omgås andre mennesker. Kombiner derfor de digitale spillene som kanskje finnes online med tradisjonelle kort- og brettspill du kan spille sammen med ditt barn hjemme og på hytta. 

Kilder:
 

Kilde:

  1. https://www.akronchildrens.org/inside/2023/02/13/kids-and-video-games-the-good-and-the-bad/
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.