Ta for gitt, er som det går frem av navnet, en metode hvor selgeren tar beslutningen for kunden.
Selgeren tar det for gitt at KUNDEN ALLEREDE HAR BESTEMT SEG for å kjøpe, og tar derfor beslutningen på vegne av kunden ved f.eks. å si:
- Men da, er vi vel enige….
- Hvis vi kan oppsummere …
- Ja, da gjenstår det bare…..
- Jeg har tatt med de nødvendige papirene…
- Ønsker du at vi skal ordne betalingen over post- eller bankgiro ?
- Hvem skal vi levere varene til, og er det tids nokk å få dem før kl. 15.00 imorgen ?
Metoden kan være effektiv hvis vi allerede har fått sterke kjøpssignaler fra kunden, ellers ikke.
Teknikken har som mål å flytte prospektets fokus fra avgjørelsen i form av ja og nei, over til eierskap og fornøyelsen rund produktet eller tjenesten. Teknikken hjelper selgeren i å styre salgsprosessen mot en rask salgsbeslutning. Skal teknikken virke må den benyttes når prospektet er “varmt”, altså i salgsprosessens hete når prospektet er innstilt på å
ta en avgjørelse.