Domene og webhotell fra OnNet.no

Lesetid (240 ord/min): 6 minutter
betalingsmetoder og betalingsmodeller for nettspill
Photo by Sean Do

For å få fullt utbytte av et digitalt spill kreves det normalt at du må kjøpe tilgang til spillet på en eller annen måte, og for å kunne kjøpe denne tilgangen må spilltilbyderen tilby deg en akseptabel betalingsmetode. La oss derfor se litt nærmere på hvilke betaliongsmodeller og betingsmetoder som er popuiære for nettspill. 

Betalingsmodeller for nettspill

Når vi snakker om betalingsmodeller mener vi de ulike måtene spillutviklere og spillplattformer kan generere inntekter på. eGaming baserer seg normalt på en prismodell hvor du må betale et engangsbeløp eller en abonnementstjeneste, mens iGaming baserer seg på innskudd per spill.

De vanligste betalingsmodellene er:

Engangsbetaling (Pay-to-Play)

Spilleren betaler en engangssum for å kjøpe spillet. Deretter kan de benytte spillet så mye de vil. Ekempler på spill som benytter denne betalingsmodellen er “The Witcher 3” og “Elden Ring”. 

Fordelen med denne betalingsmodellen er at den ikke medfører noen ekstra kostnader for kjøperen etter at spillet er kjøpt. Ulempen er at det ofte krever en høy inital investering fra spilleren. 

Innskudd per spill

Pengespill, f.eks. på disse nettkasinoene og andre betting nettsteder, benytter normalt innskudd per spill som sin betalingsmodell. Noen ganger er dette innskuddet fast, det vil si likt for alle spillerne. Andre ganger er størrelsen på innskuddet valgfritt, så lenge det er større enn minimumsinnsatsen. Fordelen med denne betalingsmodellen er at den, i likhet med engangsbetaling, ikke medfører noen ekstra kostnader for kjøperen etter at innskuddet er betalt. 

Abonnement (Subscription-Based)

Spilleren betaler her en fast månedlig eller årlig avgift for å få tilgang til spillet. Betalingsmodellen er vanlig for massive online rollespill og skybaserte spilltjenester. Eksempler på spill som benytter denne betalingsmodellen er “World of Warcraft”.

Fordelen med denne betalingsmetoden er at den gir brukeren kontinuerlig tilgang til innhold og oppdataering, samtidig som de slipper en høy førstegangsinvestering. Ulempen er at kostnadene kan akkumuleres til store beløp over tid.

Gratis spill med mikrotransaksjoner (Free-to-Play/Freemium)

Spillene er gratis å laste ned og spille, men tilbyr kjøp av tilleggselementer eller valuta i spillet. Eksempler på spill som benytter denne betalingsmetoden er “Fortnite”, “League of Legends”, “Genshin Impact”.

Fordelen med denne betalingsmetoden er at den gjør spillet tilgjengelig for alle, uavhengig av økonomisk situasjon. Ulempen er at dette kan føre til «pay-to-win»-dynamikk.

Pay-to-Win (P2W)

Pay-to-Win er en betalingsmodell hvor brukerne kan betale for å oppnå fordeler eller få kraftige elementer i spillet. Betalingsmodellen brukes f.eks. i mobilspill som tilbyr kjøp av ekstra liv eller spesielle ferdigheter.

Denne betalingsmodellen genererer høye inntekter for utviklerne, mens ulempen er at dett kan redusere rettferigheten i spillet.

Episodisk modell

Spillene er delt opp i episoder som kjøpes enkeltvis. Eksempel på slike spill er “Life is Strange” og “The Walking Dead”. Fordelen med denne betalingsmodellen er at spileren kun betaler for det de faktisk ønsker å soille. Ulempen er at det kan bli dyrt over tid.

Reklamebasert modell

Mange mobilspill bygger på en reklamebasert betalingmodell, hvor spillene er gratis, men de må da tillate å bli eksponert for annonser. Fordelen med denne betalingsmodellen er at spillet er gratis, mens ulempen er at dette fort kan bli irriterende.

Valg av betalingsmodell

Hva som er den rette betalingsmodellen er avhengig av om du er en spiller eller utvikler. Sett fra et spillerperspektiv gjelder det å velge en betalingsmodell som passer din spillestil og budsjett, mens målgruppen spillets sjanger er det avgjørende sett fra et utviklerperspektiv. Utviklere kombinerer ofte flere modeller (f.eks. abonnement og mikrotransaksjoner) for å maksimere inntektene.

Betalingsmetoder for nettspill

Foruten en forlokkende betalingsmodell, må nettspillet ha en akseptabel betalingsmetode, sett med dine øyne, for at du skal kjøpe spillet. De vanligste betalingsmetodene for nettspill er i dag:

Kreditt- og debetkort: Et universelt valg

Kreditt- og debetkort, f.eks. Visa, MasterCard og American Express, er blant de mest brukte transaksjonsmetodene for nettspill. Dette fordi dette er universelt aksepterte betalingsmetoder i alle bransjer og plattforner. Problemet er bare at dette også øker sjansene for svindelk på usikre sider.

Elektroniske lommebøker (e-Wallets): Raske og private

E-lommebøker har transformert måten online betalinger blir gjort på, og tilbyr raske, sikre og konfidensielle transaksjoner. Plattformer som PayPal, Skrill og Neteller er favorisert av spillere for deres evne til å behandle transaksjoner raskt med et ekstra sikkerhetslag, vanligvis innen bare noen få timer. 

Disse plattformene tilbyr også økt personvern, ettersom de ikke krever at brukerne deler sine bankdetaljer med spillsider, men fungerer i stedet som en sikker mellommann. Konfidensialitet og hastighet gjør e-lommebøker til et attraktivt alternativ for spillere som ofte deltar i direktesendte spillturneringer eller engasjerer seg i høye innsatser pokerspill online. Ulempen er at gebyrer kan påløpe. 

Kryptovalutaer: Fremtidens betalingsmetode for nettspill

Innføringen av kryptovalutaer har introdusert en ny dynamikk i sfæren av nettspill-betalinger. Digitale valutaer som Bitcoin, Ethereum og Litecoin tilbyr en rekke fordeler, inkludert anonymitet og lavere transaksjonsgebyrer. Takket være den underliggende blokkjedeteknologien, er disse betalingene utrolig sikre og nesten øyeblikkelige, noe som er ideelt for spillere som verdsetter privatliv og effektivitet. Den desentraliserte naturen til kryptovalutaer betyr at spillere over hele verden kan engasjere seg i spillaktiviteter uten begrensningene til tradisjonelle banksystemer eller valutaomregningsproblemer.

Fordelen med denne betalingsmetoden er at den gir anonymitet og lave transaksjonskostnader på en trygg måte. Ulemepen er at den høye volatiliteten i valutaen og begrenset bruk.

Forhåndsbetalte kort: Kontrollert forbruk

Spillere kan kjøpe kort med en forhåndsbestemt saldo. F.eks. PlayStation Store-kort eller Steam Wallet.

Forhåndsbetalte kort er et foretrukket valg for spillere som prioriterer budsjettstyring og økonomisk kontroll. Merker som Paysafecard lar brukere kjøpe disse kortene med et forhåndsinnstilt beløp, som deretter kan brukes til å finansiere spillkontoer.

Bruk av forhåndsbetalte kort som dette opprettholder strenge utgiftsgrenser og fremmer ansvarlig spilling. Forhåndsbetalte kort er spesielt fordelaktige for dem som er nybegynnere når det gjelder pengespill på nett, ettersom de bidrar til å gi disiplin rundt gamblingutgifter uten at det går på bekostning av spillopplevelsen. Ulempen er at kortet er begrenset til spesifikke spillplattformer.

Mobilbetaling: Bekvemmeligheten av å trykke og betale 

Mobilbetalingsløsninger som Google Pay og Apple Pay tar i dag en stadig større del av kaka. Disse appene lar spillere gjøre innskudd med bare et trykk på smarttelefonen, og kombinerer bekvemmelighet med høye sikkerhetsnivåer levert av mobilautentiseringsteknologier som f.eks. biometri. Denne metoden er spesielt egnet for spillere som spiller på mobile enheter og verdsetter raske og enkle transaksjoner. I scenarier som live-betting under en sportsbegivenhet eller rask finansiering for en spontan spilløkt, gir muligheten til å sette inn penger umiddelbart med bare noen få trykk en betydelig fordel.

Foruten slike funksjoner, er disse appene integrert med funksjoner som lar brukere spore utgiftene sine i sanntid, og legger til et lag med økonomisk styring som er både praktisk og brukervennlig.

Bankoverføring: Pålitelige og tradisjonelle

Til tross for populariteten til nyere betalingsteknologier, stoler mange spillere fortsatt på den velprøvde metoden for bankoverføringer. Denne betalingsmetoden er kjent for sitt høye sikkerhetsnivå, forsterket av de strenge sikkerhetstiltakene som er implementert av banker, som flerfaktorautentisering og svindelovervåking. Den eneste ulempen med bankoverføringer er tiden det tar å behandle dem, og det kan ta fra noen få virkedager til opptil en uke. 

Bankoverføringer foretrekkes imidlertid av spillere som foretar store transaksjoner, for eksempel når de skal finansiere betydelige innsatser på store sportsbegivenheter eller ta ut store gevinster fra et kasino. De setter pris på det tradisjonelle aspektet ved denne metoden, som gir en følelse av fortrolighet og tillit.

Ting å vurdere ved valg av betalingsmetode

  1. Sikkerhet: Velg en metode som beskytter din personlige informasjon.
  2. Hastighet: Noen metoder (f.eks. e-lommebøker) er raskere enn andre (f.eks. bankoverføringer).
  3. Gebyrer: Sjekk hvilke gebyrer som påløper, spesielt for uttak.
  4. Tilgjengelighet: Sørg for at metoden er tilgjengelig i ditt land og på plattformen du spiller på.
  5. Grense for innskudd og uttak: Noen metoder har lavere eller høyere grenser enn andre.