Domene og webhotell fra OnNet.no

Lesetid (240 ord/min): 9 minutter
eGaming
Photo by Erik Mclean

Hva er online eGaming?

Online eGaming er elektronisk spilling over internett, og omfatter alt fra enkle mobilspill til profesjonell e-sport. Elektroniske sportsspill, også kalt e-sport, hvor spillere konkurrerer i digitale turneringer for store premier i spill som “League of Legends”, “Counter-Strike: Global Offensive”, “Dota 2”, og “Fortnite” har blitt svært populært.

eGaming er ikke iGambling!

Mange blander sammen begrepene eGaming og iGambling. eGaming refererer til elektroniske dataspill som spilles på et nettverk (f.eks. Internett), mens iGaming refererer til online gambling (pengespill) som tilbys av nettkasinoer og bettingnettsteder. Et eksempel på et norsk kasino finner du her.

Begge næringene er nært beslektet og har vunnet betydelig popularitet de senere årene, spesielt blant gutter i alderen 12 til 18 år. I denne artikkelen vil vi kun ta for oss eGaming som omfatter elektroniske spill. 

Spilltyper og plattformer

eGaming omfatter er en menge ulike spilltyper og plattformer. I denne sammenheng må vi skille mellom:

  • Konsollspill: Spilles på spillkonsoller som PlayStation, Xbox, og Nintendo Switch. Populære spill inkluderer “FIFA”, “Call of Duty”, og “The Legend of Zelda”.
  • PC-spill: Spilles på datamaskiner, med spill som “League of Legends”, “Counter-Strike: Global Offensive”, og “World of Warcraft”.
  • Mobilspill: Spilles på smarttelefoner eller nettbrett, som “Clash of Clans”, “PUBG Mobile”, og “Candy Crush”.
  • VR/AR-spill: Virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) spill, som “Beat Saber” eller AR-versjoner av tradisjonelle spill.

Spillkategorier

Det store utvalget eGaming kan grovsorteres i:

  1. eSport
  2. Online videospill
  3. Fantasy sport
eSport
Photo by ELLA DON

eSports

eSport er konkurransebaserte videospill hvor profesjonelle spillere og lag konkurrerer mot hverandre i spill som Dota 2, League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, og mange andre. Markedet inkluderer også betting på eSport-arrangementer som stadig vokser i popularitet.

eSport-turneringer kan tiltrekke seg millioner av seere globalt, med live-streams på plattformer som Twitch og YouTube. Spillerne som deltar kan vinne millionpremier og leve av å bare spille. Noen av de støste e-sportspillene er:

  • League of Legends (LoL): Et av de mest populære eSports-spillene i verden, med en enorm spillerbase og et etablert profesjonelt konkurransemiljø. Store turneringer som LoL World Championship tiltrekker seg millioner av seere.

  • Counter-Strike: Global Offensive (CS): En ledende first-person shooter (FPS) i eSports-verdenen, kjent for sin taktiske dybde og intense konkurranse. CS Major Championships er noen av de største eSports-arrangementene.

  • Dota 2: Et annet svært populært multiplayer online battle arena (MOBA)-spill. Dota 2 International er en av de mest prestisjefylte eSports-turneringene, kjent for sine store premiepenger.

  • Fortnite: Et battle royale-spill som har blitt en kulturell fenomen. Fortnite World Cup er et av de største arrangementene, hvor spillere konkurrerer for store pengepremier.

  • Valorant: En nyere FPS som raskt har blitt populær i eSports-scenen, kjent for sin kombinasjon av taktisk skyting og unike karakterevner.

I tillegg finnes det profesjonelle e-sportlag, som Fnatic og Team Liquid som deltar i ulike ligaer og mesterskap. Mange av disse lagene har sponsorer, trenerteam, og til og med treningsleirer. E-sport blir ofte streamet på plattformer som Twitch og YouTube, hvor fans kan følge sine favorittspillere og lag, og hvor de kan tjene penger gjennom abonnementer, donasjoner, og sponsing. Noen e-sportarrangementer fyller stadioner og kringkastes på TV.

Video games
Photo by JESHOOTS.COM

Online Videospill

Dette er spill som spilles på nettet, ofte med multiplayer-funksjoner, enten det er via PC, konsoller eller mobile enheter. Populære sjangre inkluderer massive multiplayer online role-playing games (MMORPGs), first-person shooters (FPS), og battle royale-spill. Noen kjente online videospill er:

  1. Minecraft: Et sandkassespill som tillater spillerne å bygge og utforske verdener laget av blokker. Det har et enormt globalt fellesskap og mange multiplayer-servere.

  2. World of Warcraft (WoW): En av de mest populære MMORPGs gjennom tidene, kjent for sin omfattende verden, rik historie, og engasjerende gameplay. WoW har holdt på en lojal spillerbase i mange år.

  3. Call of Duty: Warzone: En gratis battle royale-modus i Call of Duty-serien som har blitt svært populær på kort tid. Spillet kombinerer det klassiske CoD-gameplayet med battle royale-elementer.

  4. Among Us: Et sosialt deduksjonsspill som ble utrolig populært i 2020. Spillet er kjent for sin enkle grafikk, men svært engasjerende gameplay der spillere prøver å avsløre svindlere i gruppen.

  5. Apex Legends: Et battle royale-spill kjent for sitt raske gameplay og unike karakterevner. Det har blitt en fast del av online spillmiljøet siden lanseringen.

Fantasy Sports

I fantasy sports velger brukerne virtuelle lag bestående av virkelige spillere fra en sport, som fotball eller basketball. Lagets suksess er basert på spillerens prestasjoner i virkelige kamper.

Dette markedet kombinerer elementer av strategi og gambling, og tilbyr både sesonglange konkurranser og daglige fantasy sports (DFS) konkurranser.

eSport
Photo by Sean Do

Hvorfor er eGaming blitt så populært?

eGaming har blitt ekstremt populært av flere grunner. Noen viktige årsaker er:

  • Tilgjengelighet og teknologi: Med utbredelsen av høyhastighets internett over hele verden, har tilgangen til online spill blitt enklere enn noensinne. Spillere kan delta i spill fra nesten hvor som helst, når som helst. Mobilteknologi har i tillegg gjort det mulig for spillere å spille når de er på farten. Mobilspill har eksplodert i popularitet, spesielt med lett tilgjengelige apper og spill. Tjenester som Twitch, YouTube Gaming, og cloud-baserte plattformer som Google Stadia gjør det dessuten enklere å både spille og se på spill, noe som har økt interessen for gaming generelt.
  • Sosial Interaksjon: Mange online spill tilbyr flerspillermodus (multiplayer-funksjoner), som lar venner og fremmede spille sammen, uavhengig av geografisk avstand. Dette gir en sosial dimensjon til spillene som kan være svært tiltrekkende. Konkurranseaspektet i eSports skaper et fellesskap rundt spillet, hvor fans kan følge lag og spillere på samme måte som tradisjonelle sportsfans. Plattformene som Discord og i spillets egne chat-funksjoner gir spillere muligheten til å kommunisere og bygge relasjoner, noe som skaper et sterkere engasjement.
  • Underholdningsverdi: Online spill har ofte svært engasjerende mekanikker som kan være både utfordrende og belønnende. Spillere kan investere timevis i å mestre ferdigheter, oppnå mål, eller oppleve spennende historier. I tillegg finnes det et enormt spekter av spilltyper som appellerer til forskjellige interesser, fra actionfylte skytespill til strategiske kortspill og avslappende byggespill.
  • Psykologisk tilfredsstillelse: Mange spill benytter seg av belønningssystemer som kan trigge spillernes belønningssentrum, som gir følelse av fremgang og prestasjon, enten det er gjennom å fullføre oppdrag, vinne kamper, eller oppnå nye nivåer. Spill kan også fungere som en måte å koble av fra hverdagsstress og problemer på. De gir spillere en sjanse til å fordype seg i en annen verden, noe som kan være svært tilfredsstillende. I konkurransebaserte spill eller eSports kan prestasjoner gi sosial anerkjennelse, noe som ytterligere øker motivasjonen til å spille.
  • Økonomiske muligheter: For noen spillere, spesielt innen eSports eller streaming, kan gaming også representere en kilde til inntekt. Profesjonelle spillere, streamere, og YouTubere kan tjene betydelige summer ved å delta i turneringer eller ved å skape innhold.
  • Kulturell aksept: eGaming har gått fra å være en nisjeaktivitet til å bli en sentral del av populærkulturen. Dette har gjort det mer sosialt akseptabelt å spille spill, uavhengig av alder eller kjønn. Store selskaper og merker har begynt å sponse eSports-lag og turneringer, noe som ytterligere øker spillets legitimitet og popularitet.

Samlet sett har kombinasjonen av teknologisk tilgjengelighet, sosial interaksjon, og psykologisk tilfredsstillelse, sammen med økonomiske og kulturelle faktorer, bidratt til den massive veksten i populariteten til online eGaming.

Reguleringer

Online eGaming er underlagt streng regulering i mange land. Lovgivningen varierer betydelig fra land til land, der noen steder har strenge lisenskrav og regler for å beskytte forbrukerne og forhindre problemspilling, mens andre land har totalforbud mot visse typer online gambling. I Norge har vi for eksempel et forbud mot utenlandske tilbydere av pengespill. Se egen artikkel om dette emnet for nærmere informasjon om hvilke lover og regler som gjelder for pengespill i Norge.

Fremtiden

Fremtiden for eGaming ser ut til å være både lys og dynamisk, med flere trender som sannsynligvis vil endre hvordan vi opplever og deltar i spillverden. Noen av de viktigste aspektene og mulige fremtidsutsiktene er:

Teknologiske fremskritt

Virtuell Virkelighet (VR) og Utvidet Virkelighet (AR) har potensial til å revolusjonere måten vi deltar i et spill på ved å tilby enda mer oppslukende opplevelser. Spillere kan fysisk bevege seg i virtuelle verdener, og AR kan legge digitale elementer til den virkelige verdenen, noe som åpner for nye typer spillopplevelser.

Kunstig Intelligens (AI) vil fortsette å forbedre spillopplevelser gjennom smartere NPC-er (Non-Player Characters), dynamiske og adaptive spillmiljøer, samt personlig tilpasset gameplay basert på spillerens preferanser.

5G og Cloud Gaming vil øke i utbredelse og fjerne behovet for kraftig maskinvare, samtidig som mulighetene gjennom en sømløs integrasjon vil åpne nye spilledimensjoner.

Utvikling av eSports

eSports forventes å vokse enda mer, med flere organiserte ligaer, større premiepenger, og økt støtte fra både kommersielle sponsorer og nasjonale idrettsorganisasjoner. Flere land kan begynne å anerkjenne eSports som offisielle sportsgrener.

Selv om eSports allerede har en global tilstedeværelse, vil tilgjengeligheten til spill og turneringer øke, særlig i regioner som Afrika, Sør-Amerika, og Sørøst-Asia, hvor markedene fortsatt er i vekst. Vi ser også en sterkere integrasjon av eSports i mainstream underholdning, med flere TV-sendinger, dokumentarer, og samarbeid med tradisjonelle sportsarrangementer.

Endringer i spilløkonomien

Modeller som belønner spillere med ekte penger eller kryptovaluta for å spille og oppnå mål i spillene, kan bli mer utbredt. Dette kan endre hvordan folk ser på gaming – fra ren underholdning til en potensiell inntektskilde.

Vi vil også sannsynligvis se en økning i abonnementstjenester for spill, hvor spillere betaler en månedlig avgift for å få tilgang til en stor katalog av spill, i likhet med tjenester som Xbox Game Pass og PlayStation Plus.

Sosiale og samfunnsmessige effekter

Det kommer til å bli et økende fokus på å gjøre spill mer inkluderende, med flere alternativer for personer med nedsatt funksjonsevne og spill som appellerer til et bredere publikum uavhengig av kjønn, alder eller bakgrunn.

I tillegg vil det mest sannsynligvis bli en økt oppmerksomhet på å balansere spilling med mental helse, med spillutviklere som jobber for å inkludere funksjoner som fremmer sunne spillvaner og forhindrer spillavhengighet.

Regulering og lover

Etter hvert som eGaming-industrien vokser, kan vi forvente at flere land vil innføre strengere reguleringer for å beskytte forbrukere, særlig rundt spørsmål som ansvarlig spill, personvern, og rettferdighet i lootbokser og mikrotransaksjoner.

Med den globale karakteren av online gaming kan det også oppstå behov for internasjonale standarder og samarbeid for å håndtere spørsmål som dataoverføringer, skattlegging, og beskyttelse av mindreårige.

Integrasjon med annen underholdning

Vi kommer til å se mer integrasjon mellom spill og andre underholdningsformer, som film, musikk, og TV-serier. Dette kan føre til nye former for interaktivt innhold hvor seere kan delta direkte i handlingen.

Konseptet med metaverse, en felles virtuell verden hvor brukere kan interagere, spille, handle, og delta i sosiale aktiviteter, kan bli mer fremtredende, drevet av store teknologiselskaper som Meta (tidligere Facebook) og Epic Games.

Miljøpåvirkning

Det vil sannsynligvis være et økende fokus på å gjøre eGaming mer bærekraftig, både gjennom energieffektive servere og miljøvennlige spillplattformer, for å redusere det økologiske fotavtrykket fra den raskt voksende industrien.

Fremtiden for eGaming er full av muligheter og utfordringer. Teknologiens raske utvikling kombinert med økende global interesse gjør det til et felt som vil fortsette å vokse og utvikle seg, med potensiale for å bli en enda større del av både underholdningsindustrien og samfunnslivet generelt.

Spilleavhengighet

Spilling kan bli et problem hvis spillingen blir en altoppslukende og destruktiv aktivitet som går utover andre viktige områder i livet ditt. Overdrevet spilling kan føre til spilleavhengighet. En tilstand der en person har en ukontrollert trang til å spille, til tross for negative konsekvenser for deres økonomi, personlige liv og mentale helse.

I Norge er det innført en rekke tiltak for å prøve å redusere og bekjempe spilleavhengighet. En avhengighet som oppstår fordi vi blir avhengig av spenningen spillet gir. Føler du at din spilling går utover skole, jobb, familie, venner, fysisk- og psykisk helse er dette tegn på at du kanskje lider av spilleavhengighet. I såfall anbefales det at du oppsøker din fastlege for å få hjelp. Les vår artikkel om spilleavhengighet for nærmere informasjon om dette fenomenet.

Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.