Innholdsfortegnelse
Hvordan registrere arbeidstakere?
Alle arbeidstakere skal registreres i Aa-registeret (Arbeidsgiver- og arbeidstaker registeret). Dette registeret skal inneholde en oversikt over alle arbeidsforhold i Norge.
Arbeidsgiverne har plikt til å rapportere til registeret via a-ordningen. Registeret eies og forvaltes av NAV. Som hovedregel skal alle arbeidsforhold som varer i mer enn 7 dager og der det dreier seg om minst 4 timer i uken, registreres i Aa-registeret.
Aa-registeret gir oversikt over hvilke arbeidstakere som er ansatt hos den enkelte arbeidsgiver. Det inneholder også informasjon om (NAV):
- startdato og eventuelt opphørsdato for arbeidsforholdet
- yrke
- arbeidstid
- arbeidstidsordning (fra 1.januar 2015)
- avlønningstype (fra 1.januar 2015)
- endringsdato for lønn/stillingsprosent (fra 1.januar 2015)
- permisjoner/permitteringer (fra 1.januar 2015)
Ved maritime arbeidsforhold registreres opplysninger om skipsregister, skipstype og fartsområde.
Frilansere/oppdragstakere og innehavere av enkeltpersonforetak skal ikke stå registrert i Aa-registeret.
Hvem skal meldes inn i arbeidstakerregisteret?
Med arbeidstaker menes enhver som arbeider i en annens tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse. Dette innebærer at selvstendig næringsdrivende, frilansere og oppdragstakere ikke skal innmeldes i registeret. Ektefelle som arbeider i den andre ektefellens personlige foretak, skal heller ikke regnes som arbeidstaker.
Når skal innmelding sendes?
Melding om innmelding til Aa-registeret skal sendes når et arbeidsforhold tar til, eller når en arbeidstaker starter opp arbeidet igjen etter å ha vært utmeldt, for eksempel på grunn av permisjon.