Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 12 av 12 artikler om Markedskommunikasjon

    Denne artikkelen er del 18 av 19 artikler om Digitalisering

    Denne artikkelen er del 1 av 14 artikler om Digital markedsføring

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring er :

alle markedstiltak en tilbyder foretar seg for å nå en målgruppe ved bruk av digitale kanaler.

Digitale kanaler er alle mediakanaler som benytter digitale signaler for å overbringe et budskap. F.eks. kanaler som sosiale medier, apper, e-post, søkemotorer og nettsider.

I praksis kan vi si at digital markedsføring er:

Internett markedsføring via digital plattformer

Les mer: Hva er markedsføring?

Inbound og outbound markedsføring

Det finnes to hovedstrategier i digital markedsføring;

  1. inbound markedsføring (pull-markedsføring)
  2. outbound markedsføring (push-markedsføring)

Inbound markedsføring er en pull-strategi som fokuserer på å tiltrekke kunder til deg, mens outbound markedsføring, også kalt push-markedsføring, kan oppleves som avbrytende, ved at man blir tilsendt innhold man ikke har bedt om å få se. 

Les mer: Push- og pull strategier

7 store kanaler for digital markedsføring:

Digital markedsføring går ut på å markedsføre et verditilbud gjennom en eller en kombinasjon av kommunikasjonskanaler. Innen digital markedsføring har vi stort sett 7 store kommunikasjonskanaler å velge mellom:

  1. Søkemotoroptimalisering (SEO)
  2. Søkemotor markedsføring (SEM)
  3. Innholdsmarkedsføring / content marketing
  4. Markedsføring i sosiale medier (SMM)
  5. Banner annonsering / Pay-per-click annonsering (PPC)
  6. Affiliate markedsføring
  7. E-postmarkedsføring

Les mer: Digitale kanaler (medie- og kommunikasjonskanaler)

Hvorfor digital markedsføring?

Tradisjonell markedsføring som print, TV, radio og reklameplakater har i lang tid vært de mest brukte kommunikasjonskanalene. Selv om disse kanalene brukes fortsatt har digital markedsføring idag overtatt posisjonen som den viktigste markedsførings- og kommunikasjonskanalen for næringslivet. Det er mange årsaker til at digital markedsføring har tatt over for tradisjonell markedsføring. 

Den viktigste grunnen er at digital markedsføring generelt gir større ROI enn tradisjonell markedsføring. Dette skyldes at det er langt lettere å sikte markedsføringsbudskapet mot en eksakt målgruppe og oppnå en umiddelbar respons gjennom en call to action.

Les mer: Hva skiller digital markedsføring fra tradisjonell markedsføring?

Krever en gjennomtenkt digital markedsstrategi

For at digital markedsføring skal gi ønsket effekt kreves det at den digitale markedsføringen ikke gjennomføres sporadisk og impulsivt. Skal markedstiltakene gi en god samlet effekt kreves det at den digitale markedsføringen bygger på en digital markedsstrategi som igjen er utledet av markedsstrategien hvis virksomheten også har dette.

En digital markedsstrategi er en langsiktig plan som forteller hvordan den digital markedsføringen skal legges opp i planperioden for å nå bestemte markedsmål. Sentralt i denne markedsstrategien står den digitale kanalstrategien som forteller hvilke kommunikasjonskanaler som skal benyttes og hvorfor disse kanalene er valgt.

Markedsførings-miks og kommunikasjons-miks

Best effekt får vi når vi kombinerer flere mediekanaler i en kommunikasjonmiks og inkluderer både tradisjonell og digital markedsføring i en integrert markedsførings-miks

Digital markedsføring gjennom hele kundereisen

Et annet råd er at digital markedsføring gir best effekt når vi har en markedsføringsstrategi som involverer hele kundereisen på tvers av kontaktpunkt som sosiale medier, søkemotorer, websider og andre kanaler som brukes for å tiltrekke leads og konvertere dem til kunder.

Du leser nå artikkelserien: Markedskommunikasjon

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Produktplassering
    Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidler
  • Telemarketing
  • Emballasje
  • Trade promotion (forhandlerstøtte)
  • Sales Promotion (salgsfremmede tiltak)
  • Public Relation (PR)
  • Reklame
  • Sponsing og sponsorstrategi
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering
  • Digital markedsføring
  • Du leser nå artikkelserien: Digitalisering

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Digital verdikjedeInformasjonssystem >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Digitalisering av verden, organisasjonen og hverdagen
  • Digital teknologi (IKT-teknologi) – kjennetegn og muligheter
  • Moores lov – dobling av datakraften hver 24 måned uten at prisen øker
  • Fra preindustrielt til postindustrielt samfunn
  • Fire industrielle revolusjoner
  • Digital transformasjon
  • Digitalt økosystem
  • Digital plattform
  • Bredden og dybden til digitale plattformer
  • Digital kompetanse
  • Digitale ferdigheter
  • Digital dømmekraft
  • Digital modenhet
  • Digital forretningsforståelse
  • Digital organisasjon
  • Digital strategi (IKT-strategi)
  • Digital verdikjede
  • Digital markedsføring
  • Informasjonssystem
  • Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: Hva skiller digital markedsføring fra tradisjonell markedsføring? >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Digital markedsføring
  • Hva skiller digital markedsføring fra tradisjonell markedsføring?
  • Inbound markedsføring
  • Innholdsmarkedsføring
  • Digital markedsstrategi
  • Digitale kanaler og virkemidler
  • Nettside og nettsted
  • E-handel (elektronisk handel)
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • Sosiale medier
  • Viral markedsføring
  • Bannerannonser
  • E-postmarkedsføring (e-marketing)